Säsongens italienska vinprovning
i Grand Hotels Spegelsal. 1/3.
<<<  Till Innehåll

Foto  Frontface.se  Nikon D300 och Nikon P6000.  Reportage / Vinprovning: Nathalie www.skindeepblogg.se


Det känns som det är vår i luften, var vår första reaktion när vi trädde in i Grand Hotels Spegelsal.

Det italienska
företaget Thompson International Marketing som även stod bakom Frontface någonsin största och mest lästa vin- och resereportage, "21 Italienska Vingår-dar På 8 Dagar",
hade bjudit in oss till vårens italienska vinexpo  och en behaglig doft spred sig redan i dörröppningen till utställningssalen.



1. Att konceptet är populärt, kan ses på översiktsbilden till vänster.



2.  Den sprillans nye Italienske Ambassa-dören i Sverige,
Angelo Persiani, förgyllde tillställningen med sin närvaro och stannade/ njöt en lång stund.


3. Elisabetta Solinas från Thompson International Marketing tog hand om oss redan från start och presenterade Nathalie för flera av utställarna.

En för oss helt ny bekantskap, Castello di Ama, vars samtliga produkter vi testade höll en mycket hög kvalitet och gav oss ett nästan fånigt leende på läpparna när vi på slutet av vår rundtur hamnade vid deras bord.

Vi inlede med ett ungt rosévin, Rosate di Ama, som släpps nu 1 juni.Det har en "fashionabel känsla" som skulle passa väl in som välkomstdrink vid modevisningar både i Milano och i Sverige.


Castello di Ama Chianti Classico Riserva 2006 Vignetola cCsucela, fick oss att längta tillbaka till Chiantis vackra höga berg och kullar och gav oss en perekt fingervisning hur en välbehandlad Chianti Classico skall dofta, smaka och be om att få fylla på.

Valle Reale, en favorit i repris.
Vigne Nove: Ungt fruktigt vitt 2009
Montepulciano Dábruzzo Rosé 2009: frisk, fräsch med smak av jordgubbar,
lätt att dricka. Passar bra till tapas, keso, skaldjur, lättare fågel.
Deras röda San Callisto   2007, lätt ekfatskaraktär, generös eftersmak, plommon. Stabil kvalitet från år till år.

 
 
<<<  Till Innehåll