Nr 5 2007
Sid 10t

Foto: © SHOOTMEAGAIN Peter Ortvik, Nikon D2X.  oto: © Nathalie Noori, Nikon D80.

Efter att ha kört längs en lång vacker allé, kantad av välskötta träd, uppenbarade sig plötsligt en magnifik byggnad som på avstånd liknade en Aztekisk tempelbyggnation eller mexikansk pyramid. Här ligger vingården Petra och dess huvudbyggnad. Den vackra byggnaden är designad av Mario Botta som även designat en mängd andra fantastiska byggnader över hela världen.
Vittorio Moretti och hans dotter Francesca ville skapa en estetisk arbetsplats som samtidigt ger full möjlighet att tillvarata all kunskap och tradition som krävs för en fullskalig och framåtsträvande produktion av förstklassiga viner.  Petra som företag tycker om att genom allt från plantorna, byggnadens ut- och insida, över etikettutformning och design, ända fram till den färdiga produkten , omge sig med symboler och symboliska kopplingar i hela arbetsmiljön och arbetsinsatsen. Allt hänger ihop på finurliga sätt och lösningar.

Här kör vi upp i allén som leder fram till själva hjärtat av Petra. Vin plantorna sträcker sig runt omkring hela 300 hektar.  Helhetsintrycket är en väl fungerande organisation och ett team som har full kontroll på allt.

Ettore Maggi är manager för Petra och en vältalig samt ytterst kunnig herre med utbildning i Skottland.
På bilden i mitten ses han tillsammans med Maria Pia La Scala, ansvarig för internationell PR. Hela anläggningen är smakfullt dekorerad med konstverk och lösningar som nästan ger intryck av ett muséum.

Det är svårt att välja bilder från interiören, då allt har sin plats och är både välplanerat och väldesignat.

Längst till vänster: Här leds druvorna ner genom stora rör till cisternerna där druvornas egen tyngd skapar naturlig pressning.
Druvorna som odlas är Sangiovese, Merlot, Cabernet Sauvignon, Petit Verdot samt Syrah,



Under själva provningen
upplevde vi
ett angenämnt problem.
Samtliga pro-
dukter var så
pass välsmak-
ande att vi
knappt ville
spotta mellan
de olika glasen.

PETRA
2004

Petras flaggskepp bär naturligtvis det egna namnet och är ett helt underbart rött vin.
Doften är komplex och elegant med inslag av körsbär, choklad och kaffe.  Smaken är rund, lite blommig med en värme i både gommen och den kvardröjande och uthålliga eftersmaken.
Detta är ett av hela tourens bästa viner!
Svensk agent: A-Wine in Sweden AB.

       Fortsättning på nästa sida, klicka på högerpilen >>>