nr 1 2006
Sid 03
   

Varför har Frontface helt ny layout?

900.000 svenskar har nedsatt syn.
Frontface chefredaktör
är en av dem. .
Det var det vi tog fasta på när vi startade Frontface magazine för ungefär ett år sedan.

När vi började fundera på hur själva grundkriterierna för layouten skulle se ut, ville vi uppfylla följande kriterier:

- Vi får inte låta tillfälliga layouttrender få styra läsbarheten.

En sådan trend är "gråtrenden", att använda grå färg på typsnitt, gärna på en ljusare grå bakgrundsfärg.
Till alla er med fullgod syn, låt mig försäkra att vi är ett stort antal som tyvärr ftvingasr välja bort alla sådan "balla" sidor. Vi som har synskador får hoppa över all sådan information,
vill ni inte ha oss som kunder?.
Detta gäller även vid e-post och andra typer av textmeddelanden. Även här har det tyvärr blivit trend att använda grå textfärg, vilket minskar kontrasten avsevärt.

En annan trend är att använda pytteliten storlek på texten. Själv klarar jag med nöd och näppe att kunna läsa 10 punkters text.
Trenden kommer från visitkortslayout.
Där envisas man med att sätta adresser och andra uppgifter med mikrotext, ned till 5 punkters storlek.
Detta är naturligtvis mycket nonchalant mot alla oss 900 000 synsvaga.
Tänk om och gå upp till 8 punkter,
allt får plats ändå. Tack på förhand.

Av dessa orsaker bestämdes på ett tidigt stadium att vi inte skulle kompromissa med kontrast och textstorlek.
Vi placerade också navigeringsmenyer och bläddringspilar på ett tydligt sätt
och med tydliga färger:
Aktiva pilar gröna, inaktiva skulle
vara röda. Sidmenyn gjordes i schackrutor svart/vitt med inverterade motsvarigheter mellan dem.

Vi testade allt på ett stort antal försöks-
kaniner och ändrade varefter vi märkte vad som fungerade för samtliga.
När vi släppte nr 1, var det ingen av våra testpiloter som hade svårt att läsa innehållet. Därmed var vårt viktigaste mål med layoutval uppnått.

Som alla kunnat se i de första sex numren, har även läsartävlingar, innehållssidor och övrigt dominerats
av denna tydlighetsfaktor. Därmed kunde Frontface heller inte vara
lika "häftigt" och trendiga som
många andra webmagasin.


Under vårt första år har vi mestadels koncentrerat oss på att hitta kul ting att rapportera om och därför lagt utseendet åt sidan.
Nu när vi fått så god respons på själva innehållet, har vi tänkt förädla även själva utseendet (ytligt, eller hur...?)

I och med att vi fick profilkläder nu i början av året, har det ofta hänt att det kommit fram folk på stan och börjat tala med oss om Frontface. Naturligtvis får man både ros, ris och lite konstruktiv kritik och det gillar vi självklart.

I och med att vi skapat samarbete med bl.a Nikon, som kommer att ge oss möjlighet till bättre fotodokumentation, blir även våra egna krav på "looken" desto högre, dock vill vi inte tappa greppet om den tydlighet och läsbarhet
vi kämpat så hårt för.
I stället gick tankebanorna i att hitta ett "gyllene mellanläge" som tillåter en renare grafisk plattform utan att falla i de fällor vi redogjort för här ovan.

En av de jag mest minns är ägare till den orientaliska restaurang där vi ofta intar våra luncher i veckorna. Efter hans påpekanden om utseendet, berättade jag om hur vi laft stor vikt vid att även synsvaga skulle ha god chans att tillgodogöra sig innehållet.
Han såg betänksam ut och sade sedan:
"Men du, Peter, varför skriver du inte om det här. Det borde alla få reda på. Det är ju självklart att man skall ta hänsyn till de som ser sämre".

Jag förklarade också min syn på layout gällande visitkort och även här fick jag klart gehör för tankegången.
Men som tur var gav han sig inte:
"Kan ni inte hitta en lite roligare grundfärg på sidorna, en som passar alla sidor och inte är vit" fortsatte han.

Som vanligt lyssnar vi på våra läsare och ser om vi kan förändras
till det bättre.


Så, här är vi nu och firar ett år, med en oblodig ansiktslyftning som vi hoppas att Du som läsare uppskattar. Skriv gärna in och tala om vad Du tycker.

Vi gillar kritik, bara den är konstruktiv...
Tack för ordet.
 

Peter A Ortvik,
chefredaktör
ortvik@frontface.se