När vi började fundera på hur själva grundkriterierna för layouten
skulle se ut, ville vi uppfylla följande kriterier:
- Vi får inte låta tillfälliga layouttrender få styra
läsbarheten.
En sådan trend är "gråtrenden",
att använda grå färg på typsnitt, gärna på en ljusare grå bakgrundsfärg.
Till alla er med fullgod syn, låt mig försäkra att vi är
ett stort antal som tyvärr ftvingasr välja bort alla sådan "balla" sidor.
Vi som har synskador får hoppa över all sådan information,
vill ni inte ha oss som kunder?.
Detta gäller även vid e-post och andra typer av textmeddelanden. Även
här
har det tyvärr blivit trend att använda grå textfärg,
vilket minskar kontrasten avsevärt.
En annan trend är att använda pytteliten storlek på texten. Själv klarar jag
med nöd och näppe att kunna läsa 10 punkters text.
Trenden kommer från visitkortslayout.
Där envisas man med att sätta adresser och andra uppgifter med mikrotext, ned
till 5 punkters storlek.
Detta är naturligtvis mycket nonchalant mot alla oss 900 000 synsvaga.
Tänk om och gå upp till 8 punkter,
allt får plats ändå. Tack på förhand.
Av dessa orsaker bestämdes på ett tidigt stadium att vi inte skulle kompromissa
med kontrast och textstorlek.
Vi placerade också navigeringsmenyer och bläddringspilar på ett tydligt sätt
och med tydliga färger:
Aktiva pilar gröna, inaktiva skulle
vara röda. Sidmenyn
gjordes i schackrutor svart/vitt med inverterade motsvarigheter mellan dem.
Vi testade allt på ett stort antal försöks-
kaniner och ändrade varefter vi märkte vad som fungerade för samtliga.
När vi släppte nr 1, var det ingen av våra testpiloter som hade svårt att läsa
innehållet. Därmed var vårt viktigaste mål med layoutval uppnått.
Som alla kunnat se i de första sex numren, har även läsartävlingar, innehållssidor
och övrigt dominerats
av denna tydlighetsfaktor. Därmed kunde Frontface heller
inte vara
lika "häftigt" och trendiga som
många andra webmagasin.
|
|
Under
vårt första år har vi mestadels koncentrerat
oss på att hitta kul ting att rapportera om och därför lagt
utseendet åt sidan.
Nu när vi fått så god respons på själva innehållet,
har vi tänkt förädla
även själva utseendet (ytligt, eller hur...?)
I
och med att vi fick
profilkläder nu i början av året, har det ofta hänt att det kommit fram folk
på stan och börjat tala med oss om Frontface.
Naturligtvis får man både ros, ris och lite konstruktiv kritik och det gillar
vi självklart.
I och med att vi skapat samarbete med bl.a Nikon,
som kommer att ge oss möjlighet
till bättre fotodokumentation, blir även våra egna krav på "looken" desto
högre, dock vill vi inte tappa greppet om den tydlighet och läsbarhet
vi kämpat så
hårt för.
I stället gick tankebanorna i att hitta ett "gyllene mellanläge" som
tillåter en renare grafisk plattform utan att falla i de fällor vi
redogjort för här ovan.
En av de jag mest minns är ägare till den orientaliska restaurang
där vi ofta intar våra luncher i veckorna. Efter hans påpekanden om utseendet,
berättade jag om hur vi laft stor vikt vid att även synsvaga skulle ha god
chans att tillgodogöra sig innehållet.
Han såg betänksam ut och sade sedan:
"Men du, Peter, varför skriver du inte om det här. Det borde alla få reda
på. Det är ju självklart att man skall ta hänsyn till de som ser sämre".
Jag förklarade också min syn på layout gällande visitkort och även här fick
jag klart gehör för tankegången.
Men som tur var gav han sig inte:
"Kan ni inte hitta en lite roligare grundfärg på sidorna, en som passar alla
sidor och inte är vit" fortsatte han.
Som vanligt lyssnar vi på våra läsare och ser om vi kan förändras
till
det bättre.
|
|