Mona-Lisas hemlighet avslöjad av Telma Emen

Under en Vernissage föra månaden, samspråkade jag med utställningens konstnär, Telma Emen, som då kom in på ett annat spår än de verk som primärt visades. Hon hade monterat två semitransparenta bilder med baksidorna mot varandra, så att man kunde ana den ena sidan medan man tittade på den andra.

Bilderna var kopior av dels Leonardo da Vincis Mona Lisa, dels det mest kända porträttet av da Vinci själv. Om du hänger med så här långt, lämnar jag över ordet till Telma Emen själv.

”1973 när jag besökte Louvren blev jag förtrollad framför Mona Lisas porträtt. Jag såg mästaren själv i Mona Lisa. Men hur har han lyckats med det? Det blev ett mysterium för mej.

Jag blev besatt av tanken. Efter det målade jag många ”Mona Lisor”. För att jag kanske hittar mysteriet kring mina tankar.

Till sist målade jag en till Mona Lisa där utsikten bakom tavlan går igenom Mona Lisas ansikte. Det blev en lyckad tavla men inget mer… 1979 hängde jag upp tavlan i vardagsrummet. Satt i mörkret och tittade på tavlan. Då såg jag i mörkret att de ljusa färgerna trädde fram. Där och då löste jag mysteriet.

Jag hittade porträtteckningen som Leonardo har ritat på sig själv. Förstorade och kopierade upp den. Vände pappret och ritade bara konturerna av Leonardo. Då kom Mona Lisa fram. Alltså han har tagit bort sina skuggningar och målade Mona Lisa.

1981 målade jag ännu en Mona Lisa med hjälp av skuggningar. I dags ljus ser man Mona Lisa och i Mörkret kommer Leonardo da Vinci fram.

Jag ställde ut tavlan 1982. Många besökare beundrade teorin.

Många år efter på Dagens nyheter skrevs en artikel. I artikeln så stod det att en dator hade räknat fram att Mona Lisa är lika med Leonardo Da Vinci. Det jag försökte bevisa genom mina tekningar.

Under denna period ringde många till SVT som hade sätt och hört om min teori för flera år sedan. Att en konstnär i Stockholm hade redan löst mysteriet för länge sedan. Då kom dåvarande kulturjournalist hem till mig och gjorde ett reportage. Det sändes aldrig.

1987 visade jag tekningen till Gallerie Foberje i Paris. Dem behöll tekningen och sa att jag ska återkomma näst dag och höra vad dom har att säga. Jag var där nästa dag, dem sade att de har kastat bort tekningen. Då det ändå var en kopia, var svaret. Vad jag än sa så fick jag aldrig tillbaka min teckning. Men jag gjorde om teckningen en gång till och sparade den. Oljemålningen har min dotter i sin privata samling.
Det är min teori och mitt mysterium.
Jag löste detta i mitt måleri 1979,iden började 1973.”

Telma Emen
Tankar och värderingar, 2019

Comments are closed.
http://frontface.se/magazine/