Debattinlägg: -Att driva klubbverksamhet – Mer än bara ett ett koncept och en lång kontaktlista.

 

SAMSUNG CSC

Vi är snart framme vid 2017 och att tiderna förändras med nätets hastighet, märks inte minst av hur människors ”attention-span”, tålamod och vilja att med egenskaper som lyhördhet, flexibilitet och adaptabilitet i anslutning till nöjeslivet och krogmiljöer, försvinner hos många  i samma hastighet som alkohol inmundigas. Detta är inget nytt men det blir dessutom inte vare sig trevligare, seriösare, mer respektfullt eller skapar bättre attityder, när det verkar saknas viktig kunskap hos både klubbarrangörer och till etablissemangen ansluten dörrvaktspersonal.

I den här krönikan utlämnas alla branschrelaterade namn och övriga igenkänningstecken på personal och krogar, då den inte är ämnad att peka finger utan att säkerställa ett uppvaknande och att de som är tillräckligt intresserade av att lära sig viktiga grunddetaljer i sitt arbete, här även får direkta tips till förbättring.
Varför jag själv anser mig besitta denna kunskap, redovisas i slutet av texten.

Grundorsaken till detta inlägg, är att jag i helgen, direkt efter avslutat redigeringsarbetspass, tog en promenad ner till Stockholms Citykärna för att träffa lite bekanta och dansa loss till klassisk discomusik. Införstådd med att jag skulle vara på plats ca 40 minuter innan entréöppning, var jag varmt klädd och väl tålamodsutrustad. (Och NEJ, hade ingen tid till förfest…)

Det var vid min ankomst ingen kö utanför entrén, endast jag själv och ett par kvinnliga presumtiva gäster, som glatt kvittrande tog upp ett samtal med mig. Ett samtal som gjorde att tiden gick fortare än vid vanlig kö-väntan. Klubbvärden stack tidigt ut huvudet och ursäktade sig att ingen kunde komma in före julbordet var avslutat.. men detta var vi förvarnade om och förberedda på. Detta var det enda vi blev informerade om. Hade han redan här påpekat att, när dörrvakterna så småningom skulle komma ut och bestämma sig för att vi fyra som då utgjorde hela kön, inte stod i den riktning han en stund senare skulle placera avbärare längs och dirigera kön ifrån, så hade vi naturligtvis blixtsnabbt flyttat de fyra meter detta inneburit.. och haft kvar våra välförtjänta positioner i täten. Klubbvärden försvann och återsågs sedan inte mer så länge jag var kvar på plats.

Man skall här vara klar över att den första man träffar inför sitt krogbesök/klubbesök, är den som försätter gästen i det ”mood” som starkt kommer att prägla resten av kvällen för gästen ifråga.
Detta påverkar naturligtvis även gästens konsumtionsbenägenhet, alltså hur gärna gästen vill spendera sina pengar inne på stället. Om alla krogägare uppmärksammat detta till fullo, skulle troligen dörrvaktsteamen uppvisa ett helt annat sätt att ta emot gästerna på, då de annars snabbt skulle bytas ut.bouncer-1Efter ytterligare en stund kom den dörrvakt som tydligen var vaktchef ut och då hade kösituationen blivit både mer stökig, oorganiserad och det trycktes på från alla håll. De kortväxta och kanske maximalt 50 kg lätta tjejerna vid min sida, var då något oroliga, då de knuffades fram och tillbaka mot repet framför de. jag hade tagit spjärn med armen mot en av rephållarnas stativ, för att minska trycket mot den tjej som stod närmast mig. Dörrvaktschefen påpekade att ”Ni som står här framför (vi), kommer inte att komma in härifrån, kön skall stå borta mot väggen”. När både tjejerna och jag förklarade att vi varit ensamma och först på plats utan att någon informerat oss om sådant, fick vi följande svar: ”Det här är MITT ställe och JAG bestämmer precis hur jag vill ha det, så nu vet ni det”.
Epitet som ”Kränkande” och ”Respektlös behandling” är inte avlägsna efter sådant gemäle, i varje fall i den ”riktiga världen” utanför krogbubblan, där ordet respekts vanligaste synonym verkar vara ”Fruktan”.

Kötrycket var klart obehagligt, jag hade en person ”klättrande” på min rygg, en person till vänster som pressade så hårt mot min arm som parerade mot tjejerna att armen domnade bort och en person till höger, som två gånger satte klacken på mina tår. Tänkte att det skulle vara intressant att se hur dessa tre herrar skulle reagera när jag påtalade det för dem. Killen bakom mig hotade med slagsmål, killen som pressade mot min arm, tyckte jag skulle hålla käften och sluta klaga och han som klacktrampat mig, knuffade till mig och anklagade mig för att ljuga.
Tjejerna började bli desperat oroliga för sin säkerhet och en av dem vred sig runt och bad med hög röst alla att backa. Naturligtvis hände ingenting. Vid det här laget var det ”Dog Eats Dog”-stämning i kön och jag så flera bekanta ansikten som pressat sig fram ett tiotal meter för att komma före och inte acceptera den plats de hade. Undrade stilla i tanken om de gör likadant i övriga livet?

Om vi stannar här ett ögonblick och reflekterar hur en liknande situation, exempelvis vid en konsert eller liknande, behandlas med den kunskapsbank som alla inom publik vaktverksamhet OVILLKORLIGEN skall känna till och applicera, så är realiteten som följer:
Alla som har en seriös utbildning i det aktuella ämnet bakom sig, VET att man inte löser upp en påtryckande folksamling framifrån. Det är direkt livsfarligt att be de som står längst fram att backa in i de som står bakom.
Dörrvaktschefen stod kvar innanför sitt rep och det enda han gjorde var att anmana folk att backa.
Självklart med enda resultat att de som stod längst fram, blev tillbakaknuffade av de som stod bakom dem.
Det ENDA sättet att lyckas med uppsåtet att få avstånd i krogköer, är att lämna sitt revir, gå ut till slutet av kön och handfast visa dem EXAKT var de behöver ställa sig för att de som står framför skall ha en rimlig chans att slippa trycket bakifrån och att skapa harmoni hos de gäster som sedan skall in på stället och snabbt trolla bort sin frustration och bli goa och glada önskegäster som konsumerar optimalt  och ändå bibehåller humöret när de inne på krogen möter den som tidigare knuffat dem i kön.

Om man inte har denna kunskap eller inte är villig att tillägna sig den praktiska appliceringen av den, bör man snarast begära avsked och byta bransch, då gästernas trygghet, säkerhet och välmående skall komma lång före på listan.. än den egna egoboosten.

Nåväl, tjejerna vågade inte stå kvar längre, så de pressade sig ur kön och försvann. jag ser då, ute på kanten, den gamle hockeyprofilen Mats Ulander, som med kryckor efter ett höftledsbyte, stöttas av klubbarrangör-legenden Frederick Offerein (Atlanti, Såeak Easy m.m.) och ytterligare en assisterande vän, försöker få vaktens uppmärksamhet, då Mats naturligtvis i sitt tillstånd, kanske borde få lite hjälp att slippa befinna sig i detta kaos. (Dessutom har Mats tidigare agerat DJ även vid det aktuella stället.)
Ingen förståelse från vakten, bara ett ”samma gäller för all”. Med den bristande empatin ringande i öronen, kände även jag att måttet var rågat och lämnade området tillsammans med Mats och hans två vänner.bouncer-2Det finns ett myntat uttryck som säger ”En klubb är aldrig bättre än sina gäster”. Detta kan väl ha varit ett bra uttryck för några årtionden sedan men nu är det dags att byta ut det mot det mer ansvarsfulla: ”En klubb är aldrig bättre än hur dess gäster behandlas”.
En klubbvärd/klubbansvarig får aldrig släppa fokus från de mindre ”roliga” delarna av sin verksamhet och ducka för att skapa lösningar när problem uppstår, det pekar ju i så fall på antingen att man inte bryr sig om sina gäster eller ren feghet inför krogägare och vaktstyrka.

”Bad news travel fast” och även om det inte händer något momentant, så kommer helt klart en fadd eftersmak att sprida sig genom leden av stammisar och förr eller senare, riskerar rykten att fälla även goda koncept, vilket har hänt många gånger tidigare. Tänk efter före
Tack för ordet! ha en trevlig kväll…

Jag har tagit upp problemet i boken. En klar förbättring skulle kunna komma till stånd om man tog lärdom från USAs nattklubbar, där man ofta anställt lediga poliser som jobbat parallellt med krogvakterna. Detta dämpar både gästernas konfliktbenägenhet samt gör vakternas attityd mer ödmjuk. En god så kallad ”spill-overeffekt”, är att man från polisens håll, då får råd att anställa fler poliser på deltid, då de kan få en tilläggsinkomst från detta extrajobb. Det är ett större steg att angripa en polis än en dörrvakt, så temperaturen sjunker avsevärt i köerna vid krogentréerna.

Fotnot*: Inläggets författare har under en tidsperiod av ca 20 år, startat och drivit klubbar på ett stort antal nattkrogar i Stockholm och dessutom varit verksam som dörrvakt (med utbildning av sådana) i 14 år. Till detta grundare av ”StoppaGatuvåldet ® (1994) och författare till boken ”Intelligent Självförsvar med Konflikthantering, vars innehåll sedan ett tiotal år även används under utbildningen vid Polishögskolan. Även mångåriga positioner som PR-ansvarig, Restaurangchef och underhållningsproducent i nattklubbsplattformen har ingått.

(All text: Peter Ortvik)

Comments are closed.
http://frontface.se/magazine/