SweDental-mässan i Älvsjö är en fackmässa, primärt för tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor och tandtekniker, samt de som studerar till dessa yrken. Eftersom Frontface chefredaktör har en lång karriär bakom sig som tandläkare och lärare på Tandläkarhögskolan, känns det naturligt att vi rapporterar från denna skådeplats. Att vi dessutom hade besök av två vänner från Milano, som är verksamma inom Dental konsultverksamhet, gjorde inte saken mindre trevlig. Dessutom stod vår vän Ellinor ”Hellinor” Asp för den musikaliska underhållningen på ”After Dent”-minglet.
Välkommen att länka TILL vårt reportage men det är inte tillåtet att plocka bilder FRÅN reportaget, de är ©-copyrightskyddade och EXIF-kodade. Högupplösta bilder säljes via bildbyrån www.primepix.se. All trafik skall gå till oss, vilket är vår grundfilosofi.
Direkt från Milano, Giancarlo och Massimo Di Gennaro.
Massimo ser inte så imponerad ut av denna gamla relik. Tänk vilken skillnad mot dagens utrustning.
Salli sadelstolar fick däremot killarnas fulla godkännande.
Teamet från Plackers vet hur man håller rent och snyggt…även i montern… Plackers hade även gjort ett par små badrumsmiljöer, där produkten naturligtvis ingick. Plackers har tidigare endast använt tjejer i reklamen. Äntligen får killarna vara med…Det är ju välkänt att tandläkaryrket lätt skapar dåliga ryggar. Dels på grund av att många inte jobbar ergonomiskt, samt att många jobbar för mycket och inte prioriterar träning av core-muskulaturen. Sableline och Devlon visade en intressant produkt, Powerboard 2.0, som vi testade.. och gillade. Så här säger Klas och Jenny som du ser här: ”Om Du har Artros, bytt en knäled, höftled eller är i behov av rehabilitering för att bygga muskler. Då är Powerboard 2.0 ett smart alternativ. Krävande jobb? Brandman, ryttare, snickare, tandläkare mm. Finner Du det svårt att finna tiden eller vill minska tiden för att bygga muskler? Då är Powerboard 2.0 något för Er! Till maskinen kommer en DVD där Du kan välja i menyerna vilka områden Du vill träna. På detta sätt blir Du din egna PT.”
Vi blev liksom överskjöljda med info från trevlig monterpersonal hos FLUX.Och se! ”Flux in Box… Nåja, det var mest ett smart sätt att bli dagens snackis. Men erkänn, visst fungerar det? Jordan hade en sober monter med mycket image-känsla. ”Familjen Proxident”.Proxident lade i år största vikten vid sin nya produkt mot muntorrhet. Det är många sjukdomstillstånd och många mediciner som skapar muntorrhet (Xerostomi) och därmed ökar risken för karies. En stark trio från Proxident. Sensodyne är ju ett välkänt varumärke med produkter mot bl.a känsliga tandhalsar. TePe står för TePe Munhygienprodukter AB och är ett privatägt föret Historien om TePe tog sin början 1965, då träsnidaren Henning Eklund tillsammans med lärare vid tandläkarhögskolan i Malmö utvecklade och började tillverka en ny sorts trätandsticka, som var trekantig efter tandmellanrummens form. Så kom TePe att redan från starten lägga tonvikt vid interdental rengöring och förebyggande tandvård i samråd med tandvårdsprofessionen. ag som tillverkar munhygienprodukter sedan 1965. All design, utveckling och produktion bedrivs vid anläggningen i Malmö. Så ser historien om TePe ut.Svårt att hålla färgen? -Då borde TePe passa väl, även om familjen är stor…Listerine är ett välkänt munskölj, som inte behöver någo närmare presentation. ListerineBrilliant Smile med VD Stefan Rexdahl, har en hel serie med ”Whitening-produkter”. Var noga med att följa bruksanvisningarna och ”överdosera” inte, varken i tid eller mängd. Att det fungerar, kan flera av Frontface Magazines modeller intyga, då vi ”putsat upp dem” inför viktiga fotograferingar. De hade en kul ”plocka pengar”-kabin, där besökarna kunde samla ihop rabattkuponger för att maximera sin mässrabatt.
Massimo och Giancarlo fatnade en stund hos Opaldyne, där Carl-Christer Johansson och kollega berättade om ett nytt intressant koncept för tandvårdskliniker. För att inte trötta ut dig som ”vanlig” läsare, kan vi sammanfattningsvis säga att det rör sig om att din tandläkare skräddarsyr nödvändiga tandvårdsprodukter för dig som unik patient och som sedan levereras direkt hem till dessa..kanske varannan månad eller efter behov. Man skulle kunna kalla detta en ”Linas Munpåse”..om man vill vara kort i beskrivningen.Här ses några av de produkttyper som kan dyka upp i ”Hempåsen” från Oraldyne.
Här är några kandidater, alltså blivande tandläkare, som fann konceptet intressant.
Eller var det Goodie-bagsen som lockade`?
Det var premiär för WAW, We Are At Work, en vårdklädkollektion i svart. Den här linjen, som innehåller fler modeller än de vi visar här, passar även bra för frisörer, makeup artister, hudterapeuter med flera. Här är teamet bakom WAW. Efter att ha fotvandrat runt hela mässan, tyckte Massimo och Giancarlo att det skulle sitta bra med en Espresso och det bjöd dessa två Barristas på, plus ett glatt humör. När mässan stängde, tog Ellinor över. Från sitt piano på scenen, sjöng och spelade hon många klassiker för den AW-publik av besökare och utställare som ville stanna och koppla av en stund. För er som inte känner till Ellinor Asp, så har hon en lång och gedigen karriär som sångerska, kapellmästare och liknandebakom sig.
Hennes passion är egentligen Hårdrock och Metal. I den nischen är hennes artistnamn HELLINOR.
Comments are closed.