Frontface frågelåda om led-, muskel-, rygg- & nackproblem: ”Fråga Martin” del 6

Martin-Fransson_artikelbild
Detta är del 5 i Frontface serie som skall hjälpa dig till ett med välbalanserat liv och kanske till att lösa orsaker till långlivade skador och problem i rörelseapparaten.
Redan för snart fyra år sedan, startade Frontface ett samarbete med Martin Fransson som driver Welledge-kliniken vid Kornhamnstorg i Stockholms Gamla Stan. De fyra artiklarna från den tiden, kan naturligtvis fortfarande nås i Frontface, bara att klicka HÄR.
Nu är det dags att ta upp en ny typ av samarbete, där DU som läsare har en viktig roll. Vi startat ”Fråga Martin Fransson”, där den erfarne och skicklige kiropraktorn besvarar e-mail frågor från Frontface läsare. E-postadressen ser du i rubrikbilden, den är martin.fransson@frontface.se
Du kan fråga Martin om allt gällande rygg-, nack-, led-besvär samt även andra tankar runt rörelseapparatens funktion…frågor du kanske burit på i många år men aldrig kommit till skott att fråga den tidspressade terapeut som hjälpt dig med dina akuta besvär. Varje ny artikel kommer även att innehålla direkta länkar till de föregående i serien, så du lätt kan uppdatera dig vartefter tiden går och fler artiklar tillkommer. För att komma igång direkt, har vi under en period bett våra ”närmast sörjande” att fundera igenom de undringar som de haft och här har vi valt ett par av dessa för att kickstarta igång serien direkt.
HÄR kan du läsa tidigare inlägg: DEL 1DEL 2Del 3. Del 4, Del 5.

Här kommer denna omgångs frågor och svar:
eye-movingHej Martin!
Här kommer en fråga som kanske ligger lite utanför den vanliga plattformen men handlar ju ändå om samma ämne: När jag var ung.. eller yngre… var jag ett par gånger i Kina och tränade kampsport i längre perioder. jag minns tydligt (men sög aldrig åt mig det hele, var ju så ung) att man i den klassiska kinesiska medicinen behandlade folk med synfel genom att sätta dem på ”tuff ögonmuskel-gymnastik” (minns ej detaljer, det var bl.a fadern hos familjen jag bodde hos som var patient).
När jag pratar med Optiker och några ögonläkare här hemma, säger alla ”Det finns inga bevis för att det fungerar”. Är det bara ett uttryck för kommersiella faktorer, som att man vill sälja glasögon o linser och därför inte vill att detta skall spridas på våra breddgrader? Om kineserna jobbat med detta i, som jag minns, i flera århundraden), borde något väl ligga bakom. Förutom ditt svar, undrar jag om du har någon vettig länk till info om detta. Tackar, bockar och kisar på förhand, Mvh ”Glasögonormen”.

Hej ”Ormen”,
det är korrekt att det finns med ögonträning i klassisk kinesisk medicin och även i andra traditioner med århundranden av erfarenhet. Vanligaste och enklaste är att använda ”glasögon” som är förtäckta fyllda med många små hål, se bilden. Jag har själv ett par och tränar med J. Kan beställas här http://www.ayur-veda.se/syn.html. Den som tog tag i det i Västvärlden var Dr Bates i början av 1900-talet, som kan läsa mer om här http://www.seeing.org. Han blev motarbetad av sina kollegor.  Övningarna fungerar för de allra flesta, det kräver dock idogt arbete var dag. Lycka till!

Hej Martin,
har nu läst alla fem frågelådorna på rad. tackar för vettiga svar. Min korta fundering, vilket du kanske inte har lust att svara på hela vägen ut, är som följer: En del av dina svar, även om jag håller med om
dem, känns lite ”mellanmjölk”, när det gäller att sätta ned foten mot övningar som ytterst få verkar klara av på ett säkert sätt, även under ”PT”-observation. Är det kanske ett alternativ att helt enkelt tydligt säga att man skall undvika vissa övningar som har en mer än obetydlig riskfaktor, med eller utan felutförande? Jag tänker mest på den där en ligger på golvet o håller runt den stendes smalben och sedan tror sig utföra en bra bukmuskelövning genom att den som står upp, puttar iväg den liggandes fötter. Bli inte sur på min fråga nu, Martin…
Kramar från ”Gnäll-Fia”

Hej Fia,
visst är det så att det kan bli lite ”mellanmjölk”, det är för att många övningar utförs fel även av de mest vältränade. Där de aktiverar musklerna på fel sätt även när de vet hur övningen skall utföras. T ex den bukmuskelövning du hänvisar till, blir mestadels en psoas muskel träning och inte så mycket magträning. Samtidigt som det lägger onödigt mycket belastning på ländryggens diskar. Det finns så mycket smartare övningar som kan göras med mindre risk för felträning.

Tjena Martin,
jag tränar MMA och undrar hur mycket vassare jag kan få styrka o stabilitet i underbenen genom att inte bara köra vadtränig som vanligt utan även köra framsidan, som väl heter Tibialis anterior?
Tror du det också kan hjälpa mig att få till bättre Low-kicks”?
Vänlig hälsning från ”Ringside”

Hej Ringsider,
svårt att se att träning av Tibialis anterior skulle förbättra dina Low-kicks. Här är det främst träning av core- musklerna och då främst psoas och framsida lår som kommer göra skillnad, tror jag.

Hej Martin!
Har länge funderat på en sak jag sett ute i gatulivet. Då och då kommer äldre personer gående i en position där överkropp och rygg är så kraftigt krökta, att ge bara kan se ned i marken. Hur har de blivit så där och varför har man inte kunnat stoppa detta innan det gått så långt. Dessa stackare måste ju i princip ligga på rygg för att kunna titta framåt. vad vet du om denna företeelse?
Hälsningar från ”Ragna med Råg i Ryggen”

Hej Ragna!
Ja det är en sorglig företeelse som lär bli vanligare med alla text nackar som skapas idag av mobiltelefon användandet. Så en komponent till detta fenomen är att den moderna människan spenderar mycket mer tid med huvudet framåt böjt än bakåt böjt. Det är dags att klättra och plocka äpplen igen J. Den andra komponenten är att med åren då dessa krafter verkar på ryggen, så blir samtidigt skelettet allt mer urlakat. Alltfler blir bensköra pga av dålig mat och trycks ihop än mer av den framåt krökta ostbåge kulturen vi skapat genom hur vi sitter, arbetar och rör på oss. Som tur är finns det råd för att motverka att detta sker med åren och ha mer råg i ryggen även på livets höst.

Här kommer några hållningsövningar, https://youtu.be/4CJYtaD6Tk0, som kan göra minst två gånger om dagen
Och här är Nackvitaliseraren (http://welledge.nu/kop-nackvitalisereraren/ ) som kan ligga på för att återigen få fina kurvor på ryggen. Nackvitaliseraren kommer åt det som inte är så lätt att stretcha själv.ljumskmuskulatur

Hi ”Doc” Martin!
I haven´t been in sweden so long time, haven´t learned enough swedish to write well. Hope You excuse me and still might answer this Q.  I have recently enrolled in Jiu-Jitsu classes. I am 43 yrs old/young, and I´d like to give it a serious try to become well-rounded in this dicipline. However, I feel that I am so ”stiff” in the groin area, haven´t done any stretching before at all, and to be up to par with the strenous regimen of the training, I´d like to learn the most efficient techniqes in getting a more agile and limber lower body. My ultimate goal is… naturally, to be able to do a split.
Please advise me, if possible. Thanks in advance, forever grateful. best Rgds, Mark.

 

Hi Mark!
I like your target and it is never to late to become great in Jiu-Jitsu. I would although advice against setting as target doing a full split. Rather what would be your body´s optimum side stretch?

To reach it, I would advise to stretch the inner thigh one leg at a time. Separating doing it with bent knee, to get to the inner adductor muscles, and doing it with straight leg to get more stretch of the gracilis muscle that crosses the knee joint. It is is also necessary to work on the pelvis and hip joints by a professional such as my self, to get the joints working smoothly. Otherwise the stretching can only go so far as the joints permit, as you can not stretch our the joints range of movement past a certain point without working on the ligaments and joint capsules. Good luck!

Det var allt för denna gång, tack Martin Fransson, Welledge-kliniken i Gamla Stan, Sthlm.

Comments are closed.
http://frontface.se/magazine/