Martin Franssons frågelåda, del 5. Läsarnas frågor om Rygg, nacke, leder, muskler, träning.

Martin-Fransson_artikelbild
Detta är del 5 i Frontface serie som skall hjälpa dig till ett med välbalanserat liv och kanske till att lösa orsaker till långlivade skador och problem i rörelseapparaten.
Redan för snart fyra år sedan, startade Frontface ett samarbete med Martin Fransson som driver Welledge-kliniken vid Kornhamnstorg i Stockholms Gamla Stan. De fyra artiklarna från den tiden, kan naturligtvis fortfarande nås i Frontface, bara att klicka HÄR.
Nu är det dags att ta upp en ny typ av samarbete, där DU som läsare har en viktig roll. Vi startat ”Fråga Martin Fransson”, där den erfarne och skicklige kiropraktorn besvarar e-mail frågor från Frontface läsare. E-postadressen ser du i rubrikbilden, den är martin.fransson@frontface.se
Du kan fråga Martin om allt gällande rygg-, nack-, led-besvär samt även andra tankar runt rörelseapparatens funktion…frågor du kanske burit på i många år men aldrig kommit till skott att fråga den tidspressade terapeut som hjälpt dig med dina akuta besvär. Varje ny artikel kommer även att innehålla direkta länkar till de föregående i serien, så du lätt kan uppdatera dig vartefter tiden går och fler artiklar tillkommer. För att komma igång direkt, har vi under en period bett våra ”närmast sörjande” att fundera igenom de undringar som de haft och här har vi valt ett par av dessa för att kickstarta igång serien direkt.
HÄR kan du läsa tidigare inlägg: DEL 1DEL 2Del 3. Del 4.

Detta kapitels frågor vi fått in till Frontface:

Hej Martin,
Jag har sedan någon månad använt mig av PT på gymmet. Han vill att jag skall göra en övning som ser ut ungefär så här:
-Jag sitter på golvet med lätt böjda ben och håller en ganska tung ”medicinboll framför mig med bägge händer. Sedan skall jag växelvis höger-vänster, rotera över bollen och ”lätt dunka” den i golvet. Varianten på detta, som jag också fått göra, är att jag sitter på samma utgångssätt. PT står ett par meter från mig, på ena sidan om mig. Sedan skall jag ta sats o kasta över bollen till honom genom att vrida mig mot honom i rörelsen.
Bägge dessa övningar känns lite obalanserade och jag har sett att andra tränande (vältränade)
tittar lite misstänksamt när jag gör detta. Kan du snälla berätta om dina synpunkter och eventuella risker och kanske även alternativ. Och du, inget politiskt korrekthet, jag vill veta allvarligt.
Tack för en bra frågespalt. Bästa hälsningar, Danijela

Hej Danijela
Om jag förstår rörelserna du beskriver korrekt, så är de helt ok. Under förutsättning att du inte har något diskbråck i din rygg. Vridningar under belastning bör du då undvika. Givetvis är det här rätt krävande övningar så det gäller ju även att ha rätt vikt på din medicinboll, det låter nu som om det är i tyngsta laget. Chansen är då stor att du använder din kropp felaktigt. Testa nästa gång att ha en lättare medicinboll. Och komihåg ge din PT feedback och fråga. Träningen skall ju designas utifrån dina behov och din kropps förutsättningar.

Tjena Martin!
Kort och koncist, här kommer en undring: (fast du behöver inte svara kortfattat…)
-Hur skall man tänka när det gäller stretching av den muskel man just tränar eller tränat klart? Alltså, hur tätt inpå avslutad muskelgrupp kan man börja tänja? När är det mest effektivt att stretcha-tänja?
Ser att en hel del folk ställer sig och stretchar den muskel de håller på att träna, mellan seten.
Det måste väl vara knas, kan man inte riskera att dra sönder något då, när man har pump?
Tackar och bugar på förhand, Niklas Långben

Hej Niklas ”Långben”
Frågan här är ”varför stretcha en muskel?”

För att öka smidigheten eller styrkan? Skadeförebyggande eller skaderehabiliterande?
Typen av stretching och när den gör skall anpassas utifrån svaret på dessa frågor.
Om syftet är att bli starkare och stretchingen skall bidar till det… Då visar ett flertal studier att det ger motsatt effekt att stretcha (i form utav passiv töj) mellan seten eller efter träningen. Den form av stretchingen som ökar styrkan är CRAC (Contraction Relaxation Agonist/Antagonist Contraction). Ett exempel på detta är om du t ex vill bli starakare och smidigare i lårmusklerna på baksidan (hamstrings). Genom att spänna framsidans lårmuckler slappanr baksidan av och kan tänjas ut mer. Att alternera mellan fram och baksidans muskler gör att de kan samverka mer effektivt i den rörelse som skall göras.

Hej Martin!
Jag är 45 år, tjej och joggar mest. Har börjat få ont i axlar o nacke när jag kånkar hem matpåsarna, kan du ge mig lite tips vad jag behöver, förutom lättare matkassar.
Må så gott, Lillan.

Hej Lillan
Jag skulle råda dig till att använda träningsgummiband där hemma för dina axlar och nacke plus göra en enkel serie av hållningsövningar. Titta på denna lilla instruktion och lägg in det i vardagen  https://youtu.be/4CJYtaD6Tk0
Lycka till!

Hej Martin!
Jag är en 14 år ung tjej som vill börja spela ishockey. Problemet är att mina fotleder (ja, även handleder) är så tunna och svaga. Känns så osäkert och vingligt när jag har fått på mig skridskorna. Hur gör jag smartast för att i hemmiljö stärka upp ”svagisarna”?
Tacksam om du tar med mitt mail.
”Vingel-Petra”

Hej ”Vingel-Petra”
Det bästa jag vet är balansövningar så som att stå på ett ben med slutna ögon. Då tränar du upp din stabilitet i anklarna och resten av kroppen mycket mer än om du tittar.

Ett bra tillfälle att träna att stå på ett ben är när du borstar dina tänder under två minuter. Växla ben efter en minut. Om du klarar att göra det med ögonen öppna så gör det mer utmanande genom att blunda. Snart nog kommer du kunna åka skridskor och blunda ;-).

Serien fortsätter, samla på dig kunskap från samtliga Frågelådor, det finns inget ”Bäst-Före-Datum…
HÄR kan du läsa tidigare inlägg: DEL 1DEL 2Del 3. Del 4.

 

 

 

Comments are closed.
http://frontface.se/magazine/