-När skönheten kommer utifrån: Härlig afton med Swedish Beauty & Cosmetics Award-Galan 2015.

SBCA_001(Reportaget är ett samarbete mellan Frontface Magazine och Skindeepblogg.se)

Plötsligt vevades tidsmaskinen tillbaka nästan 100 år och runt 400 celebra gäster som lagt manken till och bytt vardasutstyrseln mot häftigt dekadent 1920-tqls inspirerade outfits, samlades inne i festvåningen på Garnisonen (Östermalm, Stockholm)
Årets upplaga av SBCA (Swedish Beauty & Cosmetics Awards-galan gick av stapeln i torsdags. Vi kan redan här i starten berätta att hela kvällen var en succé, med god mat och dryck, samt ett perfekt värdskap från både arrangörer och scenvärdparet Sofia Wistam och Peter Siepen. Ett extra tack till Christer Lidman och hans team som stog väl hand om oss redan från entrén.
SBCA_002Detaljerad information från Pressreleasen:
Under årets största skönhetsgala, Swedish Beauty & Cosmetics Awards, belönades de främsta skönhetsprodukterna i Sverige. Galafestligheterna gick i ett dekadent och romantiskt 20-talsmanér. Kvällen inleddes med att de vackert sminkade och uppklädda gästerna minglade i den nya omtalade restaurangen K-märkt. Den stora galamiddagen startades sedan med att den hemliga konferenciern Sofia Wistam och hennes sidekick Peter Siepen avslöjades.

Den största vinnaren i år var La Roche-Posay som tog hem tre utmärkelser för sina produkter. Det gick även bra för Filorga och Original Mineral som lyckades ta hem två priser vardera.
Under kvällen fick de 425 gala-gästerna uppleva när de främsta skönhetsprodukterna som lanserats i Sverige under 2014 belönades. Galan arrangerades av branschorganisationen Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet (KTF) för åttonde året.

Galans största nyheter var de tre nya kategorierna Årets Eldsjäl, Årets Innovation Kosmetik och Årets Innovation Hår. Bakgrunden till de nya innovationspriserna är den omfattande utvecklingen av nya produkter och tekniker inom skönhetsbranschen. Till Årets Eldsjäl (eller eldsjälar) utsågs Johan Hellström och Peter Hägelstam som driver Björn Axén, bland annat för att de drivit företaget på ett framgångsrikt sätt och bidragit till att utveckla branschen. Se motivering nedan.
– Vi är väldigt stolta över den fina utmärkelsen. Vi ser det som ett stort erkännande av våra kärnvärden och vår syn på människan. Samtidigt sporrar det oss att fortsätta arbeta i samma anda, säger Johan Hellström och Peter Hägelstam som tillsammans utsetts till årets eldsjälar

Längst ned i reportaget finns hela listan på alla vinnare.SBCA_003Nathalie finns lite över allt: Hudterapeut & Make Up Artist på Insanto i Birgerjarlspassagen, bloggar på Skindeepblogg.se,
skönhets- och moderedaktör på Frontface och modellar desutom PHU!!SBCA_004Uppvärmning med lite Charleston-moves… SBCA_005Eldsjälsjuryn: Juryn som valde Årets Eldsjäl består i år av Jörgen Edström, frisör, företagare och chefredaktör för Mirror Magazine, Annica Joensuu, ordförande för SHR, Linda Mehrens Flodin, makeup artist, entreprenör och grundare av Makeup Academy, Hedvig von Mentzer, skönhetsjournalist och Madelaine Nordstrand, projektansvarig på KTF och Swedish Beauty & Cosmetics Awards.

SBCA_006

Skönhetsjuryn: Juryn som bedömer skönhetsprodukterna består i år av Alexanda Aronsson, makeupartist och hårstylist, Jessica Blockström Hember, skönhetsredaktör på Femina, Agneta Elmegård, skönhetsexpert på Aftonbladet och grundare av skönhetsredaktörerna.se, Eva Hedlund, inköpare för semiselektiv kosmetik på Åhléns, Lena Hällstig, ingrediensexpert på Bionord, Diane Johnson, kategorichef, konsult för kosmetik- & apoteksbranscherna, Erika Karlberg, inköpare doft på Kicks, Josefin Klegard, kategorichef för ansikte, kroppsvård, hår, man och sol på Kronans Apotek, Madelaine Nordstrand, projektansvarig på KTF och Swedish Beauty & Cosmetics Awards, Kicki Norman, chefredaktör för Daisy Beauty, Emma Nybom Johansson, skönhetsjournalist, Hanna Robinell, hudspecialist, Victoria Senkpiel, beauty director på Glossybox, Ewa Törnqvist, kategori­ansvarig för hälsa & skönhet på ICA, Therese Yngvéus, sortimentsansvarig för skönhet på NK Kosmetik och Linnea Öst, skönhetsredaktör på Tara och skönhetsreporter på Amelia.

Hårvårdsjuryn: Årets jury som bedömer hårprodukterna består av Catherine Dichy, hårstylist, makeupartist och skönhetskonsult, Agneta Elmegård, skönhetsexpert på Aftonbladet, Jenny Guerrero, hårstylist och makeupartist, Christer Hertzberg Haddad, medlem av Central Committe för Intercoiffure Mondial Paris och president för Intercoiffure Sverige, Sanna Lindgren, rektor på Svenska Frisörskolan, Madelaine Nordstrand, projektansvarig på KTF och Swedish Beauty & Cosmetics Awards, Staffan Westman, vice vd på Frisörföretagarna och Linnea Öst, skönhetsredaktör på Tara och skönhetsreporter på Amelia.

SBCA_007Kvällens värdpar: Peter Siepen och Sofia Wistam. SBCA_008 SBCA_009 SBCA_010Elin Lanto hade häftigaste outfiten. SBCA_011 SBCA_012Nathalie och Peter Siepen matchade varandra väl. SBCA_013 SBCA_014Chefredaktör Ortvik och Siepen har kastat ordvitsar på varandra i minst 20 år. Ingen har vunnit..än. SBCA_015Elegans och detalj på hög nivå; Victoria Senkpiel, VD på Glossybox stod ut i mängden. SBCA_016 SBCA_017 SBCA_018 SBCA_019Nathalie med en av de frisörer, Antoni,  som skötte om henne under inspelningen av TV-serien ”She´s Got The Look”. SBCA_020Daniel Paris såg mer ut som Daniel London i våra ögon. SBCA_021 SBCA_022Ladies från Grazette. SBCA_023 SBCA_024Tres Chic!SBCA_025 SBCA_026 SBCA_027 SBCA_028  SBCA_030Nathalie och Annica Joensuu, ordförande för SHR. SBCA_031Till vä: Yvonne Ryding, Miss Universum 1984,  med väninna. SBCA_032Yvonne är sedan många år ett välkänt ”Frontface” inom branschen. SBCA_033Johanna Lind-Clausen, Fröken Sverige 1993, samt efaren Hudterapeut och produktlanserare. SBCA_034 SBCA_035 SBCA_036 SBCA_037 SBCA_038-Vilar tassarna lite… SBCA_039På scenen drogs det igång med lite soft-burlesque. SBCA_040 SBCA_041En av de hårdjobbande arrangörsvärdinnorna, Madelaine.Nordstrand.SBCA_042 SBCA_043Kvällens restauratörer berättar om menyn. SBCA_044Förrätten var underbar, smälte på tungan. SBCA_045 SBCA_046Vi hade valt rätt bord, ”Vinnarbordet, med gänget från La Roche-Posay som plockade hem flest priser under kvällen. SBCA_047Vilket började redan från start. SBCA_048Köket argbetade frenetiskt. SBCA_049 SBCA_050En Siepen på språng. Inte undra på att han håller formen… SBCA_051-Nästa pris till ”vårt” bord. SBCA_052Nathalie bloggade direkt från sin Samsung Zoom. SBCA_053Vi kikade igenom bordet där de nominerade produkterna stod på display. SBCA_054En produkt som vi tagit upp i både Frontface och Skindeepblogg, är dessa ”Bauty Pearls, som tog hem kvällens pris för bästa Serum-produkt. SBCA_055Daniel Nylén (t.hö) har plattformen Improveme.se, här med sin ”bodyguard”. SBCA_056Marknadschefen för La Roche-Posay  såg både nöjd och söt ut. SBCA_057Huvudrätten (se menyn ovan) SBCA_058Så var det dags igen, vinst till vårt bord. SBCA_059-Se inte så rädd ut, det är bara vin… SBCA_060Årets Stylingprodukt – Konsument Björn Axén, Creative Styling Cream
Motivering: ”En snyggt designad unisex-produkt vars innehåll gör badrummet till en hårsalong. Det blir helt enkelt buslätt för vanliga konsumenter att styla håret som proffs. Här kan vi tala om kreativitet!”

SBCA_061-Men nu har ni väl fått vinst i allt ni nominerats i? SBCA_062Daniel Paris intervjuade Johan från Björn Axén. SBCA_063I pausen träffade vi den sköna Sofia Strand från Strand Showroom på Surbrunnsgatan. SBCA_064Sofia och Nathalie hade mycket att prata om på fem minuter. SBCA_065Årets Serum
Annemarie Börlind, Beauty Pearls, Moisture Serum
Motivering: ”Innovativ, cool, rätt i tiden och med en modern teknologi som visar att grön lyx kan leverera utan att slita på jordens resurser. Kombinationen gör det här serumet till en äkta pärla!”

SBCA_066Irene Von Arronet har hand om Beauty Pearls. Om hon var nöjd? Gissa! SBCA_067 SBCA_068Nathalie var snabb att gratulera. SBCA_069Flest priser kammade La Roche-Posay hem:
– Kvällen kunde inte ha gått bättre än så här! Med tre vinster av fyra möjliga är vi mer än nöjda. Det visar också att våra krämer ligger i det absoluta toppskiktet, säger Andreas Jönsson, training manager på La Roche-Posay, som vann priser för Årets Ansiktsbas under 250 kr, Årets Ansiktshudvård under 200 kr och Årets Kroppsvård 150-300 kr.

SBCA_070Jo då, klart vi fick lite extra kalorier i form av smarriga bakverk (se menyn). SBCA_071Årets Eldsjäl
Johan Hellström och Peter Hägelstam
Motivering: ”Björn Axén var en legend i branschen redan under sin levnadstid. Att ta över och utveckla hans företag, utan att tumma på Björns kvalitetskrav, är en stor bedrift. Att låta hela organisationen genomsyras av ledorden kunskap, ambition och ödmjukhet har visat sig vara ett framgångsrecept. Genom att driva utvecklingen inom hårvård, höja nivån på frisörutbildningar och dela med sig av sin expertis flyttas hela branschen framåt. En tydlig värdegrund med socialt ansvar, stöd till utsatta, miljöengagemang och mångfald gör dem till förebilder, inte bara för skönhetsindustrin utan för svenskt näringsliv. Juryn tilldelar därför Johan Hellström och Peter Hägelstam priset Årets Eldsjäl.”

SBCA_072Inga snedstag eller stav-fel tolereras, Peter, så håll tungan i rätt mun… SBCA_073Alla lyckliga vinnare. (De flesta, i varje fall…) SBCA_074På väg ut stod de tappre Goodie-Bag-utdelarna och väntade. SBCA_075Årets tyngsta Goodie-bag. Innehållet kan ses på Nathalies blogg www.skindeepblogg.se SBCA_076Det räckte till alla. SBCA_077Kappa på, rady to go. SBCA_078-Nej, det är inte extra stora Goodie-Bags. Det är dags att röja upp efter oss gäster och vi tackar all personal för ett suveränt jobb.
Dags att boka in nästa års SBCA-event, vi ses.

Galans vinnare

Priser delas ut i kategorierna damdoft, herrdoft, läpprodukt, mascara, ögonmakeup, innovation kosmetik, ansiktsbas, hudvård, kroppsvård, serum, nagelprodukt, hygienprodukt, solvård, herrhudvård, hårschampo och balsam, stylingserie, hårvårdsprodukt, hårstylingprodukt, innovation hårvård och stylingverktyg samt årets eldsjäl.

 

Årets Eldsjäl

Johan Hellström och Peter Hägelstam

Motivering: ”Björn Axén var en legend i branschen redan under sin levnadstid. Att ta över och utveckla hans företag, utan att tumma på Björns kvalitetskrav, är en stor bedrift. Att låta hela organisationen genomsyras av ledorden kunskap, ambition och ödmjukhet har visat sig vara ett framgångsrecept. Genom att driva utvecklingen inom hårvård, höja nivån på frisörutbildningar och dela med sig av sin expertis flyttas hela branschen framåt. En tydlig värdegrund med socialt ansvar, stöd till utsatta, miljöengagemang och mångfald gör dem till förebilder, inte bara för skönhetsindustrin utan för svenskt näringsliv. Juryn tilldelar därför Johan Hellström och Peter Hägelstam priset Årets Eldsjäl.”

 

Årets Damdoft under 500 kr

Nuxe, Prodigieux® le parfum

Motivering: ”Doft av lyx till bra pris som omsluter en av värme, exotiska stränder och tar en till blomsterlundar där fantasin väcks.”

 

Årets Damdoft över 500 kr

Narciso Rodriguez, Narciso

Motivering: ”Kommersiell och speciell och visuell med nytänkande flakong. Sensuell och funktionell. Den här krämiga, blommiga och otroligt vackra myskdoften är helt enkelt sensationell!”

 

Årets Herrdoft under 500 kr

Lacoste, L!VE EdT

Motivering: ”En klassisk doft i en modern flaska. Precis som märkets legendariska piké passar den lättburna och energifyllda notmixen alla åldrar men också alla tillfällen.”

 

Årets Herrdoft över 500 kr

Chanel, Bleu De Chanel EdP

Motivering: ”Efter en enda dust är våra hjärtan förälskade. Vem är han, mannen som bär denna eleganta och pirrframkallande doft ?! Gör oss kära på nytt och lyfter en välklädd look till nya stilnivåer.”

 

Årets Läpprodukt under 180 kr

REN, Vita Mineral Lip Balm

Motivering: ”Ibland vill vi bara ha en produkt som FUNKAR. Därför är det så härligt att hitta en skön konsistens, en smart förpackning och en effektiv ingredienslista i en och samma tub. Det här är vinnaren på allas läppar!”

 

Årets Läpprodukt över 180 kr

Estée Lauder, Pure Color ENVY Sculpting lipstick

Motivering: ”Den sidenlena, krämiga färgen med skulpterande ingredienser gör att läpparna håller sig snygga i timme efter timme, och ser extra fylliga ut. Lyxpoäng för vacker förpackning som stängs med ett klick. Mmm, vårt vinnarstift är verkligen avundsvärt.”

 

Årets Mascara under 180 kr

L’Oréal Paris, Volume Million Lashes So Couture

Motivering: ”Med sin konformade piggborste fångar den här lättanvända mascaran tag i varje frans och ger en riktigt intensiv blick – som om den var skräddarsydd för att framhäva just dina ögon.”

 

Årets Mascara över 180 kr

Dior, Addict IT-Lash Mascara

Motivering: ”I en elegant hylsa döljer sig en fantastisk formula som ger en omedelbart blickfångande effekt redan på första försöket. Vi älskar dessutom att den lätt glider av med hjälp av bara lite ljummet vatten.”

 

Årets Ögonmakeup

Cailyn Cosmetics, Gelux Eyebrow

Motivering: ”Kvalitativ allt i ett-förpackning med dryg, pigmentrik färg och proffsig borste som gör det busenkelt att sätta pricken över i. Snacka om smart ögonbrynshöjare!”

 

Årets Innovation – Kosmetik

SWISS CLINIC, Swiss Total Skin Renewal

Motivering: ”Efter succé på salong följer succé för hemmabruk. Alla goda ting är tre, inte minst när vi kan boosta oss själva inifrån och ut med den här effektiva hudvårdstrion. En smidig och prisvärd innovation som ligger rätt i tiden.”

 

Årets Ansiktsbas under 250 kr

La Roche-Posay, Rosaliac cc crème

Motivering: ”Den utjämnande universellt färgade krämen ger den mest känsliga huden en omslagslooks-finish! Lättanvänd, skön, skyddande och vårdande- allt vi letar efter till vårt ultimata bas-kit.”

 

Årets Ansiktsbas över 250 kr

bareMinerals, BARESKIN Brightening Serum Foundation SPF 20

Motivering: ”Som att smörja in ansiktet med kylande källvatten som dessutom täcker och jämnar ut hudtonen! Vårdar på sikt och ger lyster på studs, allt med hög SPF. Kanske är denna flaska det enda vi behöver för en perfekt hy på alla nivåer.”

 

Årets Ansiktshudvård under 200 kr

La Roche-Posay, Effaclar Duo+

Motivering: ”Prisvärd goding som arbetar i flera steg för att rengöra, exfoliera och återfukta bråkig hud. Att den också håller sig snyggt matt från morgon till kväll är ett extra plus.”

 

Årets Ansiktshudvård 200-400 kr

Filorga, Optim Eyes, Eye contour cream

Motivering: ”Produkt med fingertoppskänsla för kundens behov och med en omedelbar aha-effekt som svalkar och gör skillnad tack vare en unik formula.”

 

Årets Ansiktshudvård 400-700 kr

Filorga, Time-Filler Eyes

Motivering: ”Med sina utslätande egenskaper ger den huden volym och bromsar åldringsprocessen, samtidigt som den ger fransarna ett nytt liv. En multifunktionell produkt som är rena drömmen för både fransar och hängande ögonlock.”

 

Årets Ansiktshudvård över 700 kr

Sisley, Black Rose Precious Face Oil

Motivering: ”Den här oljan tog juryn med storm, en njutning för alla sinnen! Huden blir behagligt sammetslen, lystrig och fin och oljan kommer i en flaska som verkligen pryder sin plats på badrumshyllan.”

 

Årets Herrhudvård

Yves Rocher, Homme Energy Anti-Aging Face Care

Motivering: ”Med en flaska lika läcker som en Ferrari, ett innehåll likt en uppfriskande hälsoshot och ett pris som alla har råd med är det här en skön kick för både humör och hud hos våra herrar.”

 

Årets Hygienprodukt

Oral-B, 3D White Luxe Glamorous Shine

Motivering: ”Med en formula som effektivt suddar ut ojämnheter och missfärgningar på ett kick, samt ger ren och fräsch känsla hela dagen, är detta produkten som fick oss att le lite större under 2014.”

 

Årets Kroppsvård under 150 kr

Apoliva, Ört&Natur fotsalva

Motivering: ”Riviga fötter blir härligt babylena efter närkontakt med denna smöriga, örtdoftande välgörare. Cirkeln sluts när nutida krav på effektivitet möter apotekarkunskap från förr.”

 

Årets Kroppsvård 150-300 kr

La Roche-Posay, Lipikar Balm AP+

Motivering: ”För barn och för vuxna, för honom och henne och framför allt för den som behöver riktigt fuktbevarande och uppmjukande hudvård. När huden fnasar och kliar är räddningen bara ett praktiskt pumptryck bort – en torris dröm!”

 

Årets Kroppsvård över 300 kr

Beauté Pacifique, Corpus Paradoxe Body Oil

Motivering: ”I en stilig, skulptural flaska döljer sig lätta och väldoftande droppar med en mängd aktiva ämnen som gör gott på djupet och ger en känsla av allra yppersta lyx.”

 

Årets Nagelprodukt

Essie, Quick-e – quick dry Drops

Motivering: ”Som vi älskar produkter som förenklar livet. De här fiffiga dropparna, som får färgen att torka på sekunden, gör det plötsligt möjligt att ha snyggt lackade naglar även för dig som alltid är på språng.”

 

Årets Serum

Annemarie Börlind, Beauty Pearls, Moisture Serum

Motivering: ”Innovativ, cool, rätt i tiden och med en modern teknologi som visar att grön lyx kan leverera utan att slita på jordens resurser. Kombinationen gör det här serumet till en äkta pärla!”

 

Årets Solprodukt

Vichy, Capital Soleil Fuktgivande Mist SPF50

Motivering: ”En favorit för alla i familjen! Den superlätta formulan sprejas på utan kladd eller fet hinna- allt med endast en enda hand till hjälp. En vän i solen som får följa med jorden runt!”

 

Årets Hårvårdsprodukt – Frisör

Balmain Paris, Silk Perfume

Motivering: ”Stylish, förförisk och med en gudomlig doft ger den vibbar av haute couture på badrumshyllan. Modern, stilren och med en lyxig fräschör som fungerar.”

 

Årets Hårvårdsprodukt – Konsument

Sachajuan, Protective Hair Perfume

Motivering: ”Så härligt att kunna pigga upp trötta testar med välgörande vård och nytvättad fräschör. Den här multifunktionella juvelen ger dessutom ”dagen efter”-hår en diskret doft från de fina salongerna…”

 

Årets Schampo/balsam – Frisör

Kevin Murphy, Plumping Line Wash & Rinse

Motivering: ”Här är trösten för tunt, håglöst hår som alltid faller platt. Produkterna aktiverar hårbotten, stimulerar rötterna och pumpar upp en maffig volym som varar. En duo med många facetter, minst sagt!”

 

Årets Schampo/balsam – Konsument

John Frieda, Luxurious Volume Touchably Full for colour-treated hair

Motivering: ”Produkt som överraskar och levererar likt en proffsprodukt. Lämnar en frisörkänsla i håret, följsamhet och ett silkeslent hår. Detta till ett pris som alla har råd med.”

 

Årets Stylingprodukt – Frisör

Original Mineral, Style Guru

Motivering: ”Ger stadga och form på ett sätt som känns naturligt och modernt. Gör sitt jobb tack vare innovativa ingredienser och en sammanhållen filosofi om vad håret behöver.”

 

Årets Stylingprodukt – Konsument

Björn Axén, Creative Styling Cream

Motivering: ”En snyggt designad unisex-produkt vars innehåll gör badrummet till en hårsalong. Det blir helt enkelt buslätt för vanliga konsumenter att styla håret som proffs. Här kan vi tala om kreativitet!”

 

Årets Stylingserie – Frisör

Original Mineral, Frizzy logic, Rootalicious, Atonic

Motivering: ”De effektiva produkterna imponerar genom att ge ett stadigt lyft, släta ut eller biffa upp varje strå till maxvolym. Det är extra imponerande att den här stylingtrion låter naturens egna krafter göra jobbet.”

 

Årets Stylingverktyg

ghd, aura™ professional hairdryer

Motivering: ”Ohotad på toppen ger den frisyren ett lyft på rekordfart. Med en jetmotor under huven och ergonomisk finess tar den hårstylingen till himmelska höjder.”

 

Årets Innovation – Hår

Living Proof, PhD Perfect hair Day

Motivering: ”Sammanhållen serie som förstärker varandras egenskaper. Kreativ molekylär teknologi som ligger helt rätt i tiden och med en ambassadör som har ett hår to die for.”

Comments are closed.
http://frontface.se/magazine/