”Oh no! Not again?” – Malin Arvidsson & Marcel Strüwer i gemensamt vernissage.

I snålblåst och duggregn intogs Galleri Mark Pulman @Lokalen, St Eriksgatan 79, av ett antal paraplyförsedda gäster,
som varmt välkomnades strax innanför entrén av konstnärerna själva.
”Oh no! Not again?” – Skådespelaren Malin Arvidssons & konstnären Marcel Strüwer Galleri Mark Pulman @Lokalen, St Eriksgatan 79, Stockholm. Vernssagen kan besökas fram till 25 april, så passa på…
Verken som visas är både individuella och gemensamma. De gemensamma verken är resultatet av kollegornas framstökade idéer och i spänningen emellan deras bakgrund. Malin som oftast jobbar i grupp, Marcel i en önskad ensamhet.
Nedan kommenter Malin Arvidsson själv Frontface bilder (under respektive bild).

En av de första gästerna att anlända, var skådespelare och regissör  Rafael Edholm, iklädd varm ”skyddsutrustning” mot utbrott från vädrets makter;
Malin_019Malin: ”Rafael är en av mina käraste vänner. Han känner även Marcel sen länge. Han är den som
otvivelaktigt stöttar, tror och eldar på när glöden falnar och tvivlet sätter in. Hans
generositet, glädje och stundtals naivistiskt kreativitet ger mod och lust att följa sin inre
röst. Även när den är svår att höra.”
Malin_001Malin: ”Tefra (bilden ovan) är ett högst personligt verk, mitt första helt egna dessutom. Här
samverkar min egen hjärna med ljudvågorna från min dotters cello-spel. Och jag använder
en blandteknik Marcel ifrågasatte men där jag stod på mig. Jag jobbar inte slumpmässigt
med någonting i min process. Även om jag välkomnar slumpen i stunden. ”

Malin och Marcel
Det började med ett litet konstverk tillverkat av champagnestål på Malins nyårsfest för tolv år sedan. En stol som var
tillverkad av stålet som håller champagnekorken på plats. Den sådde ett frö. Så för lite mer än ett år sen möttes de igen
på ett av Marcels vernissage och där vattnades fröet till gemensam kreativitet. De inledde ett kreativ, intensiv och
utmanande samtal som slutade med att Marcel frågade Malin om de skulle göra Marcels första utställning 2015
tillsammans. Och hon antog utmaningen. På det följde en process och ett samarbete ingen av dem tidigare varit med
om. Marcels materialkännedom tjänar som grund till M’n Ms idéer och uttryck om vad som är angeläget idag.
”Premiären och vernissaget är inget slut, det är en fortgående process som är i en konstant rörelse.”
Citat M’n M från vernissage ”50/50” på Taverna Brillo.

Malin_003Malin: ”Blandtekniken och att vi i vår gränslöshet hela tiden provocerar fram ett varför gör varje
objekt högst personligt. Vi vet i förväg oftast inte alls vart ett verk skall ta vägen som
färdigt. Men vi vet vad vi vill utforska.”

Varför 50/50?
Vad väger tyngst? Idé eller erfarenhet? Hur vet man vem som skapat mest i ett objekt? Vem sådde fröet till det som sen
blev slutprodukten? M’n M vill med detta utmana de inbördeskrig som kan fälla varje konstnärligt samarbete.
De menar att slutprodukten har inspirerats fram av båda och det går inte att sätta ett värde på vad den andre har gjort.
Det är helt enkelt 50/50.
50/50 står också för vad som uppstår när betraktaren möter M’n Ms objekt. Det är vad betraktaren lägger i objektet som gör det fulländat. Lika unikt i varje möte.

Malin_005Malin: ”Att fått chansen att jobba med Marcel är bland det ärligaste och mest lustfyllda jag gjort.
Trots att vi har djupa konflikter som inte sällan kommer åt det mest ömtåliga inuti. Jag
kommer inte undan. Marcel är djupt inspirerande och en av de mest generösa och modiga
människor jag känner.”

Hur?
De slår ner varandras barriärer genom att provocera fram svagheter i varandras jobbmetoder.
Stök, kärlek, roligheter, bråk och stark vänskap. De jämför sig ofta med Herzogs & Kinskis ”Min bästa ovän”, en
filmdokumentär från 1999 av regissören Werner Herzog om hans turbulenta, men även produktiva relation, till den tyske skådespelaren Klaus Kinski.
Malin & Marcel utplånar med andra ord gränserna inom kulturarbetet. Individualismen, egoismen och helt enkelt den
oönskade individualistiska konkurrensen.
Malin och Marcel har arbetat med dadaismen som fundament. Det ger enligt dem en känsla av att inte behöva förklara,
att bara vara. Vidare med Det Funna Objektet och Ett Ärrat Liv.
”Dadaismen eller Dada var en avantgardistisk konstriktning inom modernismen som blomstrade från 1916 till omkring
1923. Dada kan ses som en mer handgriplig protest mot kulturens inlemmande i den sociala hierarkin. Man kan också
säga att Dada var det första medvetna brottet med en borgerlig kulturell kontinuitet.”

Malin_006Malin: ”Jag har en personlig anknytning till varje objekt. Det känns som ett heligt förbund mellan
mig och den som köper ett verk av oss. Det är som att den personen tar med sig en del av
mig hem till sitt innersta. Ha! Jag antar att nån som inte hållit på med bildkonst så länge
uttrycker sig såhär. Marcel har en rutin kring detta som är slående. Jag vet inte om jag
kommer komma dit i min inställning till våra verk.”
Malin_008Malin:”Att se Tellus årsringar och självaste universums obegripbara oändlighet, i sin egen hjärnas
genomskärning, är bortom ord. Tänker att det är en högst angelägen upplevelse för envar.”

Malin_009Malin: ”Efter ett av våra många bråk påbörjade han det här verket. Som sitter ihop med ett
annat. Det är en virvel av She som jag fortsatte på och här och där la in några We…fritt att
tolkas efter behov.”

Malin_010Malin: ”Det mytomspunna Afrikanska Baobab-trädet som straffades för sin skönhets skull….det här
verket påbörjades av mig som en slags berättelse om Marcel, ur mitt perspektiv. Man får
själv läsa bilden som man vill. Det finns många lager.”

Malin_011Malin: ”Också ett verk Marcel påbörjade. Vi undersökte ismer och vilken ism det nu rör sig om är
ganska uppenbart. Stolen i mitten är en stol tillverkad av champangekorkstålet som håller
korken på plats. Den gjorde Marcel till mig för 12 år sen på en nyårsfest hos mig. Första
gången vi träffades.”

Malin_012Malin: ”Marcel brukar inte teckna. Den här tog lång tid och var plågsam att förlösa. Men han hade
bestämt sig. Jag fick inte fråga, kommentera eller på något sätt existera i närheten av den
här processen. När jag väl skulle påbörja pricken över i:et tänkte vi båda spindelnät men
landade i ett helt annat mönster som är helt givet. Den heter Gränslinjer.”

Malin_013Malin: ”En av Marcels egna Objekt Trouvés. Saker han tagit med sig från sina resor som rostat
eller redan varit fulla av rost. Helt i linje med Ett ärrat liv.”

Malin_015Malin: ”Ett av våra mest personliga verk. Vi har jobbat mycket kring Ett ärrat liv. Vad betyder
våra ärr? De kroppsliga och de psykiska. Eftersom vi båda förhöll oss väldigt olika till våra
ärr blev det här verkets tillkomst en omtumlande resa.”

Malin_016Malin: ”Den Igensydda Munnen som tillslut blev Selektiv Mutism. Det här verket var det första
gemensamma verk vi gjorde. Marcel hade grunden klar. Sen började jag sy igen munnen.
Gravkransen, 9/11….pricken över i:et blev när Marcel hittade el-centralen med dess
avklippta sladdar. Att fästa den som en slags hjärna…då blev den total.”

Malin_017Malin: ”Jag vägrade göra en Amerikansk flagga! Men Marcel stod på sig. När vi väl hittade
ingången och namnet Constitutional Tights fanns det inget alternativ. Stjärnorna är gjorda
av stay-ups och ränderna av strumpbyxor. Den här tavlan kom till under riktigt stökiga
former….”

Malin_018Malin: ”Den här behöver ingen närmare förklaring. Jag har indianblod, Marcel har indones-rötter.
M´n M. Den väger hur mycket som helst… är fraktad ända från Norge(!).”

Malin_004
Om Malin Arvidsson
Från föreställning till utställning.
Hon har berikat scener på Dramaten, Stadsteatern, medverkat i långfilmer och TV-serier såsom Arne Dahl m fl.
Med ett ifrågasättande, ställ-emot-väggande, gyllenesnitt-känsla, så ska hon bara finnas till på konstscenen! Det finns
inga alternativ enligt Strüwer.
”Att gå en match med Marcel är ingen lek. Och samtidigt är det här arbetet bland det ärligaste och mest lustfyllda jag
gjort. Och vi är redan igång med nästa projekt. Jag kommer inte undan. Marcel är djupt inspirerande och en av de mest generösa och modiga människor jag känner.” Arvidsson

Om Marcel Sterner Strüwer
Från vanföreställning till kroppsställning.
Marcel har ett 30-tal utställningar och installationer bakom sig i bland annat USA, Frankrike, Nederländerna, Irlands och Sverige, mestadels i Stockholm och Göteborg. För 16 år sedan, när den förstfödda kom, lämnade han reklamens värld för att kunna vara hemma och samtidigt utveckla sitt formspråk. Sedan dess har Marcel fokuserat på konsten.
”Jag gillar faktiskt kritik, speciellt när klokaste vackraste Malin kommer med den; hon smeker med vass egg.” Strüwer

Galleri Mark Pulman @Lokalen, St Eriksgatan 79
1. Constitutional tights 28.000 SEK
2. Gränslinjer 18.000 SEK
3. Tefra 16.000 SEK
4. Consolatrix Afflictorum 18.000 SEK
5. Selektiv Mutism 18.000 SEK
6. Tom Traubert´s Blues 12.000 SEK
7. Chasing the Tail 14.000 SEK
8. Skriket, co-lab med Christan Saldert 28.000 SEK
9. Blow-up 18.000 SEK
44. Pulman Skate Inc 4.895 SEK
10. Kannibalism 4.800 SEK
11. Malinism X2 8.000 SEK
12. Marcelism 4.800 SEK
13. Alkoholism 4.800 SEK
14. Just once 8.000 SEK
46. Minor Composition 1 3.000 SEK
Minor Composition 2 3.000 SEK
Minor Composition 3 3.000 SEK
33. Gribblaren 1 (ed. 20) 1.200 SEK / 1.500 SEK med ram
Gribblaren 2 (ed. 20) 1.200 SEK / 1.500 SEK med ram
Gribblaren 3 (ed.20) 1.200 SEK / 1.500 SEK med ram
Gribblaren 4 (ed.20) 1.200 SEK / 1.500 SEK med ram
I serie (4 st) 4000 SEK / 4.900 SEK med ram
Objekt Trouvé
21. Joddelknappen 8.000 SEK
22. Touche pas a mon pot 8.000 SEK
23. Påsk-skägget 8.000 SEK
24. Rostbiff 8.000 SEK
Silkscreen prints
92. Incident in Spain 1.200 SEK
93. Incident in Spain 1.200 SEK
94. Incident in Spain 1.200 SEK
95. Reservoir Dogs 1.200 SEK
malin@malinarvidsson.com
marcel.struwer@gmail.com

Comments are closed.
http://frontface.se/magazine/