Stora Ljudbokspriset 2015 med pris till Alfons Åberg, Katarina Ewerlöf, Stefan Sauk, Reine Brynolfsson med flera.

Ljud_001(Klicka på bilden ovan för att komma till Stora Ljudboksprisets hemsida)

Fenomenet och branschen med ljudböcker är något som med all säkerhet kommer att gå en strålande framtid till mötes, med ett koncept som är attraktivt för alla målgrupper. För oss som är synskadade, är de naturligtvis en välsignelse, speciellt som e-böcker i dator eller läsplatta, är oerhört tröttande att försöka få en avslappnad läsning i och där nöjet till stor del försvinner när man tvingas ställa om textstorleken så att endast några få ord per rad syns, då man som synskadad behöver stor text.
Grupp-hurra-ultimteFör alla som ägnar sig åt ”multi-tasking”, som att träna samtidigt som man vill kunna tillägna sig annat än musik, är ljudboken en räddare i nöden. Aldrig går väl tiden för en 90-minuters power-walk så fort som när man med stolt steglängd och hög fotförflyttningsfrekvens upptäcker att den mil man stakat ut, redan har genomförts och man bara vill fortsätta, eftersom boken är så spännande.
Samspelet mellan den skrivna boktexten och uppläsarens möjlighet at med fraseringar, pauseringar, intonationer och andra subtila inkänningseffekter, kan skapa en sådan ”människa-till-människa-kommunikation”, att även en mindre intressant bok kan suga in lyssnaren till den milda grad, att han/hon lär sig upptäcka genrer och intresseområden som tidigare kanske legat utanför det man trott sig gilla. En sådan uppläsare, som vi saknade på Ljudboksgalan, är Magnus Roosmann, som bland annat skapat intensiva röstkulisser i många bra deckare, bland annat flera av Lee Childs och Michael Connellys verk. Ljud_003(Sveriges första Ljudbok, inläst av författaren själv…så klart…)

I äldre ljudböcker kan man å andra sidan uppleva precis motsatsen. Det finns skrämmande exempel där uppläsaren totalmassakrerat en utmärkt bok och man genomlider den endast för att man är ett fan av den aktuella författaren.

I och med att ljudböcker blir mer och mer populära, kan naturligtvis inläsarna (de skickliga) närma sig antalet uppdrag där de förhoppningsvis kan leva på detta arbete, inte bara ha det som en bisyssla. Från att man tidigare kunnat inhandla ljudböcker i varuhus och bokhandlar, verkar det som om det går mer och mer mot att ljudboken blir en streaming.produkt, som till exempel när det gäller Storytell, som står bakom årets Ljudboksgala. Det är naturligtvis smidigt att arbeta på det sättet och minskar riskerna för olaglig kopiering, så ur branschens säkerställande av intäkter, är det säkerligen den bästa metoden. Dock är det naturligtvis alltid så att det är någon grupp som blir lidande av det hela. I det här fallet och som så många gånger tidigare, är det de synskadade som får det svårare. Som synskadad är man i de flesta fall tvingad att välhja bort mobila användningsmetoder i Smartphones och plattor, helt enkelt för att man inte kan se att använda dem, som med sms och allt internetbetingat. Man har sin mobil med sig, endast för att kunna svara på röstsamtal i. Att endast kunna lyssna på ljudbok via sin stora 30″-skärm till den stationära datorn, gör ju att själva nöjet blir ytterst begränsat och statiskt. Kanske skulle branschen kunna titta på hur man löst vanlig telefoni för denna grupp.
Sauk_2Stefan Sauk

Man har ett speciellt nummer som man får efter att med intyg från ögonspecialist fått sitt eget telefonnummer registrerat (som läggs som kortnummer i telefonen) och därefter har man kostnadsfri hjälp från en nummerupplysning. Om man samma registreringsmetod kunde skapa ett register för synskadade, kunde dessa få inhandla en licenskodmärkt digital kopia av boken, så att de kan placera den i en Mp3-spelare eller i mobilen, där den kan avnjutas utan att behöva internetanslutningen. Piratkopiering skulle bli försumbar, eftersom varje ex är unikt kodat, så problemets lösning är att få producenterna att uppmärksamma det hela. På Ljudboksgalan var representant för Synskadades riksförbund närvarande men det verkar inte som man ännu förstått problem/lösning.
Katarina-EverlöwKatarina Ewerlöf

Från detta till den magnifika arenan inne i Metropols lokaler, granne med Hard Rock Café i Sthlm, där ett antal hundra personer samlats för att avnjuta prisceremonin och de läckerheter som bjöds, i både fast och flytande for, Vi från Frontface föll direkt för den lilla rätten med skogssvampspaj…mums i kubik. ORT_3092Följ vårt bildgalleri nedan, där vi denna gång av tidsskäl hoppat över namnen på gästerna. De stora vinnarna av inläsareliten var, som kan ses på de presentationsbilder vi fick se på bakgrundsskärmen, var Katarina Ewerlöf, Stefan Sauk och Reine Brynolfsson. Böckerna som prisbelöntes, kan även de ses på liknande bilder i reportaget. Ett stort tack till arrangörerna och till Mia Jorpes och Wonderland Event för inbjudan.
Nu lyssnar vi på bilderna..det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord… ORT_3071Alfons Åbergs ”skyddsänglar, författare och inläsare.
ORT_3074 ORT_3079 ORT_3080  ORT_3086 ORT_3087 ORT_3091 ORT_3092 ORT_3094 ORT_3095 ORT_3098 ORT_3101 ORT_3104 ORT_3108 ORT_3110 ORT_3114 ORT_3116 ORT_3117 ORT_3120 ORT_3304
ORT_3070
Ljud_002Eminent konferencier: Fredrik Berling, med ett tempo och engagemang som höll vår uppmärksamhet riktad åt rätt håll.
Fredriks prolog höll nästan ”Björn Ranelid-nivå”…om ni förstår…suveränt.Ljud_005Ljud_006Ljud_007Ljud_008Ljud_009Ljud_010Ljud_011Ljud_012Ljud_013Ljud_014Ljud_015Ljud_016Ljud_017Ljud_018Ljud_019Ljud_020Ljud_021Ljud_022Ljud_023Ljud_024Ljud_025Ljud_026Ljud_027Ljud_028Ljud_029Ljud_030Ljud_031Ljud_032Ljud_033Ljud_034Ljud_035Ljud_036Ljud_037Ljud_038Ljud_039Ljud_040Ljud_041
Sauk_1ORT_3317Eventarrangör Mia Jorpes med Stefan Sauk.
Grupp-hurra-1

Comments are closed.
http://frontface.se/magazine/