Bokrecension: Flygande Klassiker av Daniel Karlsson

SAMSUNG CSCI boken Flygande klassiker skildrar fotografen och skribenten Daniel Karlsson det svenska veteranflyget. Från de riktigt gamla flygmaskinerna, passagerarflygets barndom, andra världskrigets jaktplan och fram till de tidiga jetflygplanen.
– Jag vill visa upp en värld som få svenskar kommer i kontakt med. Hur är det egentligen att flyga ett plan från 1920-talet? Hur har de här planen, många gånger byggda i trä och duk, lyckats överleva i kanske 80 år? Vilka är de som ger sig upp i luften med så här gamla maskiner? Det är frågor som jag på olika sätt besvarar i boken, säger Daniel Karlsson.
SAMSUNG CSCBoken är en faktabaserad beskrivning av ett teknikhistoriskt kulturarv. Men det är också en skildring av den nostalgi, frihetskänsla och estetik som omger de gamla flygplanen.
– En del av flygplanen imponerar genom sin kraftfullhet och råstyrka, andra är vackra som konstverk i sin uppbyggnad. Gemensamt för alla är att de får en ny dimension när man ser dem i luften, säger Daniel Karlsson. Därför har bilderna en central roll i boken. Många av de närmare 400 bilderna är fotograferade ”air-to-air” – tagna i luften från ett följeflygplan.
SAMSUNG CSCBerättelserna startar med flygplanen, men landar i berättelsen om människorna som ser till att de gamla planen får luft under vingarna. Piloter, renoverare, mekaniker, mecenater.
– Många är yrkes- eller hobbypiloter som söker något annorlunda att flyga med. Här finns 80-åriga Gunilla, en pensionerad skolfröken från Alingsås som själv flyger och sköter sitt flygplan. Här hittar man också den svenska miljardären som försett Sverige med några av världens mest eftersökta veteranflygplan. Det är en härlig blandning av människor som brinner för de gamla planen.SAMSUNG CSCUndertexten till bokens titel lyder: ”Warbirds and vintage aircraft over Sweden” men den här boken är så mycket mer.
Denna ”kaffebordsdesignade” hårdpärmautgåva är en vacker och förförisk dokumentation av många klassiska flygmaskiner som författaren haft nöjet och glädjen att få omfamna. Passionen lyser naturligtvis igenom i en sådan här, av många säkert klassad som ”nördig” bok och visst bör man vara en passionerad nörd för att lyckas med att göra något speciellt av ämnet och det är precis vaf Daniel Karlsson gjort: LYCKATS.
Visst är boken troligen en julklapp till i första hand killar och då killar som i sina tidiga tonår suttit på kammare och limmat, pillrat och målat flygplansmodeller och sedan i många fall vuxit upp med ett obändigt kvarstående flygintresse. Kanske inom civilflyget, kanske inom det militära. Oavsett vilket, har man ett någorlunda intresse av klassig flyghistoria i både text och snygga bilder, då är saken helt klar, det här är boken som skall ligga under granen i år.

Tomtens betyg: FFFFF av fem. Årets bästa ”Passionsfrukt”.
SAMSUNG CSCFörfattaren Daniel Karlsson är en av Sveriges ledande fotografer och skribenter inom flygområdet. Han är uppskattad för sina spektakulära flygplansbilder, fotograferade i luften från ett följeflygplan. För sina insatser har han tilldelats flygbranschens utmärkelse Vingpennan.
SAMSUNG CSC

Du hittar boken hos fackhandlare (Hobbybokhandeln och KSAB Pilotshop i Stockholm samt Teknikbokhandeln) och på utvalda museum (Aeroseum i Göteborg, Flygvapenmuseum i Linköping och Västerås Flygmuseum) samt via nätbutiker som Adlibris, Bokliv, Bokus, CDON, Ginza, Ord&Bok, etc. Medlemmar i Svensk Flyghistorisk Förening kan handla via SFF Medlemsservice.

Det går också att beställa boken direkt från förlaget – då får du boken signerad! Pris 350 kr/st inkl. moms och frakt. Sätt in summan på förlagets bankgiro 528-2389 (Daniel K Productions AB). Glöm inte ange namn och adress! Önskar du göra en större beställning eller har speciella önskemål, kontakta först info@daniel-k.com. Leveranstiden är ca en vecka.
SAMSUNG CSC