Hatt et Söner, champagnehus med svenska förtecken

I stort sett alla vuxna människor
känner till att för att få kalla
sin produkt för champagne,
måste odlingen vara belägen i det
franska distriktet Champagne.

När vi på Frontface fick nys om
att det finns ett svenskägt
champagnehus i detta prestigefyllda
område, blev nyfikenheten för stark
för att inte tas vidare till en intervju
med de ansvariga.
För att inte hamna i bakvatten när det
gäller terminologi och erfarenhet,
ringde vi upp Andreas Kjörling,
som är en av landets mest kända
auktoriteter när det kommer till vin
och andra ädla druvbaserade drycker.
Andreas har skrivit ett antal böcker
i ämnet och kan nås på www.dinvinguide.se

Sagt och gjort, vi möttes upp
utanför den kontorsadress vi fått från
företagets marknadsansvarige,
Andreas Wadensten och tog hissen upp
till den våning där dörrskylten visade
HATT et SÖNER.

Inne på kontoret möttes vi av Andreas W
tillsammans med Kristofer Ruscon,
vars familj är de som står bakom
HATT et SÖNER.
Efter ett par minuter visar det sig vara
ett genidrag att ha bjudit med  Andreas
Kjörling, konversationen hamnar snabbt
på en så hög professionell nivå att jag
nästan känner mig överflödig.

 


Kristofer Ruscon.

Kristofer Ruscon och Andreas Kjörling
inleder provsmakningen av HATT et SÖNERs produktline.
När de tyngsta faktabitarna är avklarade
och vi testat oss igenom de fyra olika
produkter som Kristofer serverat oss,
var det dags att få lite bakgrundsinformation
om hur man som svensk hamnar  i det mytomspunna
läget där Kristoffer och hans familj befinner sig.
Dags för intervjun:

 

Hur började det hela?

Min familj har länge jobbat inom vinhandel i Frankrike. Familjen bedrev olika typer av verksamheter såsom båttransporter och hattfabrik under stora delar av 1900 talet. Vi köpte även ett ölbryggeri i vilket vi fortfarande bor kvar även om verksamheten lades ner för länge sedan.

Min farfar Joseph Ruscon har smakat av vin sedan ung ålder. Han började på allvar efter andra världskriget. För över 40 år sedan så fick han kontakt med familjen Vallois genom en blindprovning. På den tiden var fader Vallois fortfarande aktiv och var en av dem som en gång i tiden drog igång kooperativet La Vigneronne i Vertus. Min farfar blev så förtjust att han började med att köpa runt 1000 flaskor om året för familjens privata konsumtion. Dessa affärer ledde snart till en vänskap som har växt fram över generationer. Så när jag var liten så minns jag mycket väl våra middagar med Vallois. Vänskapen växte sig sakta men säkert in till en affärsrelation och för sex år sedan fick vi veta att Vallois inte skulle gå vidare i nästa generation. Det var då vi bestämde oss för att jobba med honom och skapa ett nytt globalt hus tillsammans. Det stora problemet för oss i den punkten var finansiering och struktur. Det tog oss några år att leta reda på lämpliga partners för att dra igång verksamheten och under tiden så jobbade vi med att kommersialisera de champagner som fanns idag. I april 2011 så hittade vi personer som kändes rätt och sedan dess har vi jobbat med att bygga upp det här till att bli en världssuccé.

 

Var befinner ni er i processen idag,
vart är ni på väg och vad har i sikte framöver?

Idag är HATT et SÖNER registrerat och huset har ändrat namn till Des Comtes de Vallois HATT et SÖNER. Under slutet nästa år så kommer Vallois att fasas ut för att till slut bara heta HATT et SÖNER. Vi har idag beteckningen RC på flaskorna vilket innebär att flaskorna har vinifierats av kooperativet. Detta kooperativ är det som Vallois var med och startade en gång i tiden. Där har vi idag makten att bestämma vilka flaskor vi ska göra och som endast görs för oss. Vi har förtur på tank innan dessa går till storhusen och vi bestämmer vilket som går i våra flaskor. Under tiden som detta sker så håller vi på med att skapa vårt NM. Idag kontrollerar bolaget 4ha egen mark och vi innehar ett inköpskort(carte de negociant). Under 2013 så byggs hela den här verksamheten upp på plats. Vi har redan börjat köpa in maskiner och räknar med att under 2013 ha färdigt beteckningen NM. Vi kommer delvis att fortsätta jobba på kooperativet i de processer där de har bättre fastigheter än oss. Allt handlar om att göra bästa kvalitet så exempelvis kommer vi fortsätta att nyttja deras pressar som är av världsklass.

Hur  förädlar ni ert varumärke, etc

Vi jobbar idag med två varumärken där det ena äter upp det andra. Det har att göra med gamla kontrakt som måste hedras och byts ut mot nya på sikt. Tanken är att göra HATT et SÖNER stora världen över. När det gäller varumärket så har vi som policy att aldrig rea ut våra flaskor. Vi tar heller inte emot stora kontrakt som är större än 20000 eller fler flaskor till en kund, detta eftersom vi har så få flaskor och vill sprida varumärket till rätt kunder. Vi siktar främst på Michelinpremierade krogar eller liknande och har idag 28 st under vår HATT. Vi kommer att lägga upp en särskild strategi för prestigen i framtiden eftersom den har en så begränsad kvantitet och 2004 tog slut på mindre än 5 månader. Den får inte ta slut så snabbt i framtiden så vi kommer lägga en begränsning på antal flaskor som får köpas. Fastigheterna har inte ändrats särskilt mycket än men någonstans under 2013 så kommer alla fastigheter att byta form och byggs då om totalt till HATT et SÖNER.

Vinifikationen, hur gör ni idag hur gör ni i framtiden och kanske också när
förutspår ni viktiga förändringar?

Vinifikationen sker idag helt på ståltank. Vi köper endast druvor från de bästa byarna i södra côte des blancs(mesnil sur oger, oger, bergeres-les-vertus och vertus) alla 95%-100% 1er och gd cru. Vi väljer ut de tankar vi vill ha och använder endast första pressen till våra flaskor. Vi tillämpar ingen som helst malolaktisk jäsning för flaskorna under HATT et SÖNER. Vidare så lagras våra bdb i minst 6 år och har en låg sockersättning. Brut 6 g/l, Extra Brut 0,5 g/l, Oger 6g/l, Prestige 8 g/l.

I framtiden så har vi planerat att fortsätta öka kvaliteten. Vi har bland annat köpt in och vinifierat flaskor på ekfat. Vi kommer att fortsätta att leta efter druvor i vårt område med högsta kvalitet. Vi fortsätta även att sträva efter fräschör, finess och elegans i våra flaskor.

 

 

Var hittar ni drivkraften, grundtankar?
 Vad är den innersta filosofin bakom Hatt & Söners champagner?

Drivkraften är unik. Men så är även produkten. Att få jobba med något stimulerande skulle även motivera den utan drivkraft. För min del så har det här alltid varit en del av min familj och uppväxt. Att få dedicera sitt liv till något man älskar är drivkraften.
Sen också om du kan berätta tankarna framåt kring ekfaten, varifrån tas druvorna
och vad  gör att ni vill basera vinerna från just dessa byar etc.

Ekfaten var min idé. Jag charmas mycket av ekfatsvinifierade champagner. Det var mest på prov för att se vad vi kunde få ut av det. Jag pratade en hel del med en duktig vinmakare bland annat en som tidigare har jobbat på Krug angående vad det kunde bli av detta och han trodde starkt på det med tanke på vår höga baskvalitet. Så då satte jag igång projektet som kommer mynna i färdiga flaskor tidigast 2018. Vad jag har hunnit prova hittills så är kvaliteten suverän. Jag åker iväg nu i veckan för att diskutera om dessa ska blandas ut eller inte. Men lite tid har vi ju eftersom vi sätter på flaska först i april. Så ändrar vi oss i januari så går det. Annars är min tanke att göra helt ekfatsvinifierade. Druvorna till dessa flaskor kommer från egen mark som planterades för över 58 år sedan. Det är en fantastiskt sammanhängande parcell högst upp mot bergsväggen. Ett underbart vin som jag bara längtar efter att få dricka om några år.


Vi jobbar idag med två varumärken där det ena äter upp det andra. Det har att göra med gamla kontrakt som måste hedras och byts ut mot nya på sikt. Vi arbetar med olika flaskor och årgångar mellan båda bolagen vilket medför en massa merarbete men tanken är att göra HATT et SÖNER stora världen över. När det gäller varumärket så har vi som policy att aldrig rea ut våra flaskor. Vi tar heller inte emot stora kontrakt som är större än 20000 eller fler flaskor till en kund, detta eftersom vi har så få flaskor och vill sprida varumärket till rätt kunder. Vi siktar främst på Michelinpremierade krogar eller liknande och har idag 28 st under vår HATT. Vi kommer att lägga upp en särskild strategi för prestigen i framtiden eftersom den har en så begränsad kvantitet och 2004 tog slut på mindre än 5 månader. Den får inte ta slut så snabbt i framtiden så vi kommer lägga en begränsning på antal flaskor som får köpas. Fastigheterna har inte ändrats särskilt mycket än men någonstans under 2013 så kommer alla fastigheter att byta form och byggs då om totalt till HATT et SÖNER.

Vinifikationen, hur gör ni idag hur gör ni i framtiden och kanske också när
förutspår ni viktiga förändringar?

Vinifikationen sker idag helt på ståltank. Vi köper endast druvor från de bästa byarna i södra côte des blancs(mesnil sur oger, oger, bergeres-les-vertus och vertus) alla 95%-100% 1er och gd cru. Vi väljer ut de tankar vi vill ha och använder endast första pressen till våra flaskor. Vi tillämpar ingen som helst malolaktisk jäsning för flaskorna under HATT et SÖNER. Vidare så lagras våra bdb i minst 6 år och har en låg sockersättning. Brut 6 g/l, Extra Brut 0,5 g/l, Oger 6g/l, Prestige 8 g/l.

I framtiden så har vi planerat att fortsätta öka kvaliteten. Vi har bland annat köpt in och vinifierat flaskor på ekfat. Vi kommer att fortsätta att leta efter druvor i vårt område med högsta kvalitet. Vi fortsätta även att sträva efter fräschör, finess och elegans i våra flaskor.
Drivkraften är unik. Men så är även produkten. Att få jobba med något stimulerande skulle även motivera den utan drivkraft. För min del så har det här alltid varit en del av min familj och uppväxt. Att få dedicera sitt liv till något man älskar är drivkraften.

 

Därmed har tiden runnit ut för vårt möte
och dryckerna runnit ned i vårt testsystem.

Vi som verkligen uppskattar en torr, frisk
champagne, blev framför allt  mycket
positivt överraskade av HATT et SÖNERS
Extra Brut, som fick våra gomsegel att fyllas
med friska vindar och skapa en smakatmosfär
av lyx, elegans och fräschör som vi sällan eller
aldrig mött hos liknande produkter.

Vi fann även att samtliga tre andra provade
sorter, står sig mycket väl i konkurrensen
med betydligt dyrare produkter och i flera fall
klart ligger i paritet med dubbelt så dyra varor.

Du som vill läsa merom och tränga djupare in
i Hatt et SÖNERS historik och produkter,
ta några minuter och klicka in dig HÄR.

Frontface bubblar vidare mot nya djärva mål.
Au Revoir!

Comments are closed.
http://frontface.se/magazine/