Tävlar du på Internet-siter? Läs detta först:

Bakom kulisserna på Internettävlingar

Så når företag nya kunder genom olika tävlingar på Internet 

Ni har säkert sett att dessa dyker upp lite överallt när ni surfar, och fler blir det för varje år. Dessa tävlingar är grunden för många stora företags underlag när de ska öka försäljningen av sina produkter och tjänster. När konsumenten svarar på frågor i samband med en tävling online för att vinna t.ex. en iPAD, så vet man direkt vad just han eller hon är intresserad av. De intressespecifika data som samlas in genom olika tävlingar online, lämpar sig utmärkt för målgruppsanpassad direktmarknadsföring antingen via postala utskick, e-postmarknadsföring och/ eller telemarketing . För företag som säljer till konsumenter blir detta effektivt för de behöver bara ringa eller erbjuda de som verkligen ingår i företagets målgrupp för deras produkter/ tjänster. Det sägs att hälften av all marknadsföring är bortslängd, och onlinetävlingarna reducerar den bortslängda biten, och det är därför ni ser mer och mer av dem.  Detta fenomen kallas för leadgenerering i branschen.

Samtidigt som ”dagens erbjudanden” och rabattkuponger ser ut att bli den nya bulkverksamheten letar professionella leadgeneratörers kunder i allt högre grad efter leads som presterar bra och har en hög ROI.

För fem år sedan ville nästan alla företag i Sverige och hela Europa ha stora volymer till ett lågt pris. Företagen frågade inte efter kvaliteten på data, och den vanliga databasmarknadsföringen exploaterade resurserna. I dag har många företag lärt sig att arbeta omsorgsfullt och hållbart med sina databaser – ännu mer i Sverige än i andra europeiska länder.

Hur modern leadgenerering fungerar…

Leadgenerering via gratis online-tävlingar är ett av de bästa verktyg som finns för att värva kunder. År 2011 hade eGentic, världens största företag inom leadgenerering, för första gången fler än 1 000 kunder, och genererade mer än 2,5 miljoner leads per månad.

Idén med leadgenerering på nätet är enkel, men ett framgångsrikt genomförande är sedan komplext. Sverige är ett bra land för att generera leads på nätet och svenskar är väldigt villiga att delta i gratistävlingar på nätet mer än något annat land i Europa. Runt 93 % av svenska befolkningen använder Internet. Runt 10 % av svenska Internetanvändare kommer att ha deltagit i någons av eGENTICs onlinetävlingar vid slutet av 2012 och därmed aktivt ha godkänt att deras uppgifter får användas för direktmarknadsföring av de företagen som anges i tävlingen. Det är mer än en halv miljon konsumenter! Det är mycket högre än alla andra europeiska länder. I t.ex. Tyskland är det bara 3,1 % och i Storbritannien bara 2,6 %.

 

Hög efterfrågan på intressespecifika telemarketingleads i Sverige

I Sverige är en av eGENTICs främsta produkter intressespecifika leads för telemarketing.  De allra flesta kunder vill ha så ”färsk” data som möjligt, dvs. få leveranser i kort anslutning från insamlandet av datan. Önskemålet från kunderna är även att datan ska vara intressespecifik, dvs. målgruppsanpassad för att kunna rikta rätt erbjudande till respektive målgrupp genom telemarketing. Genom att använda intressespecifik data som är inom rätt målgrupp för företaget minskar kostnaderna per försäljning genom att färre personer måste kontaktas dvs. det blir markant högre konverteringsgrad när målgruppsanpassad data används.  Det minskar samtidigt även antalet personer som anser sig ”störda” av irrelevant marknadsföring. Tidningar, magasin, elbolag, finansiella tjänster, försäkringar och kost- och hälsotillskott är exempel på produkter som använder sig av intressespecifika online-leads för framgångsrika telemarketingkampanjer.

I många andra länder i Europa är det fortfarande stor efterfrågan på data som inte är intressespecifik eller ”färsk”.  Det är t.ex. fortfarande stor efterfrågan på ”ej färska” telemarketingleads i Italien och Tyskland. I många länder i Europa, t.ex. Tyskland, Italien och Spanien, är det däremot en stor efterfrågan på e-postadresser. Många företag i de länderna efterfrågar nya prenumeranter till sina nyhetsbrev för att nå en större målgrupp i utskicken. Därmed når de företagen mycket kostnadseffektivt nya målgrupper genom sina nyhetsbrev. Den typiska kunden har e-handel med ett brett utbud av konsumentprodukter inom t.ex. elektronik, kläder, kosmetik, resor etc.

Tack vare moderna filter och valideringsprocedurer har andelen falsk data i Europa minskat de senaste åren. I dag är ungefär 80 % av alla leads i Sverige giltiga (enligt eGentics undersökningar 2012). Sverige är ledande i Europa, och åtföljs av andra skandinaviska länder samt Spanien (70–75 %), Italien och Tyskland, där 60–70 % av genererade data är giltiga. Även när det gäller investeringar i leadgenerering är Sverige ett av de ledande länderna i Europa, vid sidan av Frankrike, Storbritannien och Tyskland.

Framgångsfaktorer för leadgenerering

Föränderliga konsumentvanor, nya lagar på europeisk och nationell nivå, samt förändrade behov hos företag har gjort genereringen av leads mer komplex, men också ökat relevansen och efterfrågan av professionell generering av leads. Mångfalden av välpresterande produkter och kampanjer, konstant stora volymer av giltiga leads och möjligheten att snabbt anpassa kampanjer till nya trender och modifierade behov är de avgörande framgångsfaktorerna för leadgeneratörer i dag. På grund av Sveriges välstånd och öppenhet för nya idéer kommer landet att bli en pionjär inom modern leadgenerering, när den utvecklas från en bulkverksamhet till en mångsidig och servicedriven leverantörsverksamhet. Om tio år kommer leadgenerering utan tvekan att se helt annorlunda ut än i dag, men relevansen hos direktmarknadsföring och leadgenerering för värvandet av kunder kommer att fortsätta öka.

av Olof Brolien, eGENTIC GmbH, Country Manager Sverige, Norge & Finland

Comments are closed.
http://frontface.se/magazine/