Och nu blir det…

Ända fram tills att vi här i Sverige fick tillgång till/drabbades av    (välj själv)
reklam i TV, sågs reklamfilm på bio mest som något positivt och som en snackis.
Ofta gick försnacket så här ”Skynda dig på, annars missar vi reklamen”.
I dagens läge är man rätt trött på all reklam som slaktar film och spännande
diskussioner i TV, så den ”exotiska ” känslan med reklam på bio är naturligtvis borta

och kommer troligen aldrig att återinfinna sig.
Därför kan det vara kul för oss som upplevde den tidigare perioden och nyttigt
för den nya yngre generationen att få se hur det i ett historiskt perspektiv
såg ut då reklamfilmen var en del av biokulturens naturliga inslag.

Det har precis passerat ett sedan Filminstitutets och Kungliga bibliotekets stora satsning
Filmarkivet.se såg dagens ljus. Sedan dess har det blivit en mycket populär webbplats.
Detta firades med en reklamfilmskväll på Cinemateket.

– Vi har haft över en miljon besök på ett år. Det kunde vi inte ens drömma om när vi
startade. Det är mycket glädjande att det finns ett så stort intresse för den här sortens
filmer som inte tidigare funnits tillgängliga. Antalet filmer är i dag 500 stycken och
växer ständigt, säger Kajsa Hedström, chef för Filmarkivet.se

Björn Borg smashade för Pepsodent, Yvonne Lombard MM-mar. Lill-Babs sjunger kaffets lov och
Povel Ramel sjunger Stomatol-samba. Alla idéer har genom åren prövats i försök att sälja.
En helkväll ägnades åt reklamfilm gjord för bio 1915-1990 blev ett tillfälle att förföras,
förnärmas och minnas.
Författaren och filmkritikern Mårten Blomkvist gjorde nedslag i reklamfilmens historia
och kvällen gästades av en av våra främsta regissörer
Roy Andersson
, vars reklamfilmer visas på filmfestivaler och museer världen över.
Reklamveteranen Lars Falk fanns också på plats. Många stora stjärnor har genom åren
gjort reklamfilm. Flera av dem fanns på plats, bland andra skådespelerskan
Yvonne Lombard
  och sångerskan Lill-Babs.

Foto: Tiborfoto.com

Alla satt som tända ljus…även utan pop-corn.

..och NU blir det gammal klassisk reklamfilm.

Tjejligan var på hugget…

Jag Göransson, Filminstitutets PR-ansvarig.

malin Berghagen och Barbro Lill-Babs Svensson.

Christina Scholin med make Hans Wahlgren.

Roy Andersson

Yvonne Lombard väntar på att få se sig själv säga Mmmarabou.

En celeber första rad.

Yvonne Lombard, då…

Yvonne Lombard, NU…

 

Comments are closed.
http://frontface.se/magazine/